Daň z benzínu je nižší než v EU

24.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

S velkou slevou cen benzínu a ropy nelze dlouhodobě počítat

S velkou slevou cen benzínu a ropy nelze dlouhodobě počítat. I v tom případě, že klesne cena ropy na světových trzích a koruna nevídaně posílí, plánované zvýšení spotřebních daní benzín stejně prodraží o několik korun na litr. Automobilisté to nemají ve světě lehké. Jejich koníček patří k jedněm z nejdražších. Ve všech státech Evropské unie bez výjimky platí, že pohonné hmoty včetně benzínu jsou daněny nejvyšší v jednotlivých zemích možnou sazbou DPH. Vzhledem k tomu, že maximální sazby DPH se ve státech unie stále podstatně liší, se průměrná DPH pohybuje v rozpětí 15 - 25 procent, v České republice je tato daň stanovena na 22 procent.

Daň z přidané hodnoty však není jediná a ani nemá na výsledné ceny u čerpacích stanic ten nejvyšší vliv. To, co může motoristy podstatně více finančně rozhodit, je spotřební daň, která se rovněž liší stát od státu. V České republice je stanovena na 10 840 korun na tunu benzínu, v Evropě však není výjimkou daň dosahující až 1

8 910 korun na tunu.

"Rozdílnost sazeb nepřímých daní v jednotlivých státech unie je historicky daná. Nic na tom nezměnilo ani třicetileté úsilí o jejich unifikaci. Nicméně Česká republika jako vstupní země bude hodnocena přísnějším pohledem," uvedl Petr Zahradník z Conseq Finance, čímž nastínil další, nepříliš příznivý vývoj. Evropská unie má stanovenu minimální hranici spotřební daně na benzín na úrovni 12 740 korun na tunu benzínu. Platí tedy, že kdyby ČR vstoupila do unie ihned, benzín by jen díky vyro

vnání daňové povinnosti povyskočil o necelé dvě koruny na litr benzínu.

Neveselé vyhlídky při vstupu

Od roku 2002 by se měla v Evropské unii zvýšit minimální úroveň spotřební daně na 18 000 korun na tunu benzínu, tj. zhruba o 50 procent. "Jde o výsledek snahy snižovat daně právnických osob, které se musí kompenzovat právě touto cestou," konstatoval Marek Ratkovský z České spořitelny. Pro zvýšení prý hovoří i snaha zlepšovat životní prostředí. "Z toho důvodu je na rozdíl od ČR zvýhodněna v zemích EU tzv. bi

onafta," dodal Ratkovský. Upozornil však, že plánované zvýšení v Evropské unii až na 18 korun za litr benzínu je jednou z extrémních variant, zda k němu dojde či nikoliv, je předmětem dalších diskusí.

V každém případě se však Česká republika musí i v této oblasti srovnávat s Evropskou unií. Proto se počítá, že v příštím roce bude spotřební daň za benzín u nás vyšší než v letošním roce. Zatímco u spotřební daně z benzínu jsme pod úrovní platné v zemích Evropské unie, naše sazba Daně z přidané hodnoty naopak patří k těm nejvyšším. Podle expertů se proto počítá s jejím snižováním. "Problém je v tom, že pokud by skutečně spotřební daň vzrostla až k hranici 17 - 18 korun za litr, nemohl by to pokles sazby DPH vykompenzovat. A to ani kdyby klesl na nulu - což je

nereálné," vypočítal analytik České spořitelny. Dodal, že pokles DPH o jednotky procent by se projevilo v ceně benzínu v řádu 0,6 - 1,5 koruny na litr pohonné hmoty a ne ve výši 6 korun vyplývající z možného růstu spotřební daně.

Nejen daně však mají vliv na cenu benzínu. Nemalý podíl má i kurs koruny vůči euru (to se promítne po vstupu do Evropské unie, kde je minimální sazba stanovena v euro) a vůči dolaru, za který se ropné produkty z převážné většiny nakupují. Dovozní korunová cena ropných produktů v porovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostla více než dvojnásobně, tj. z 2,8 tisíce korun za tunu na 6,9 tisíce korun na tunu. "Naši zpracovatelé ropy musí těmto cenám přirozeně přizpůsobit i ceny pohonných hmot," podotkl Ratkovský. Přizpůsobení se

světovým cenám však kupodivu v České republice probíhá opět trochu odlišně od toho, jak se děje v zemích Evropské unie.

Zdražuje se rychle, sleva přichází pomalu

Problém je v tom, že zatímco na zvyšování cen na světových trzích a oslabování kursu koruny reagují všichni prakticky okamžitě, na pokles cen reagují prakticky všichni velcí distributoři se značným zpožděním. V posledních týdnech se do cen promítá i rostoucí poptávka v souvislosti s nástupem letní sezóny. To koneckonců jako jeden z faktorů posled

ního prudkého zvýšení cen benzínu potvrdila v minulých dnech i Česká rafinérská. "Tento faktor bude pravděpodobně převládat po celé léto," soudí Ratkovský.

V posledních několika dnech už se opět ceny ropy na světových trzích snižují. Například ropa na londýnském trhu klesla z 29 na 27,5 amerického dolaru na barel. Navíc začala posilovat i koruna vůči dolaru. Během několika posledních dnů z 41,25 na 39,90 USD. Vše by tak mělo nahrávat zlevnění pohonných hmot. Je však pravděpodobné, že pokud k němu vůbec v n

ejbližších dnech dojde, tak se bude jednat o mnohem nižší poklesy, než bylo zdražení o skoro tři koruny za litr z posledních dnů.

Přestože je pravděpodobné, že ceny ropy na světových trzích budou v horizontu několika let na nižší úrovni, než jsou nyní.

Stejně tak bude cenám pohonných hmot nahrávat i kurs koruny k dolaru, který by se měl v horizontu dvou let vrátit vlivem očekávaného posílení eura k dolaru na hodnotu zhruba 33 Kč/dolar, nelze podle expertů očekávat, že se ceny pohonných hmot vrátí na stejnou úroveň, na které se pohybovaly počátkem minulého roku. Díky nárůstu spotřební daně je však daleko pravděpodobnější, že se budou spíše blížit současné úrovni.

Ceny zabrzdí jen nízká kupní síla

Zvyšování cen bude brzdit zřejmě jediná věc: nízká koupěschopnost obyvatelstva. Mezi jednotlivými firmami respektive prodejci pohonných hmot existuje dost velký rozdíl ve výši marží. Zatímco prodejci, kteří jsou závislí na dodávkách od největšího výrobce, nemohou příliš s cenami hýbat, jiná situace je u firem, kte

ré vlastní přímo výrobce pohonných hmot. Nejnižší ceny jsou pak u čerpacích stanic menších firem, které musí přežít v rámci konkurenčního boje. Rozdíly mezi prodejci mohou dosahovat i dvou korun na litr benzínu. Vysokému nárůstu cen lídrů trhu se však stejně přizpůsobí. Katastrofická vize 35 korun za litr benzínu již o prázdninách je tak stále reálnější.

Zdroj: HN z 24. 02. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU