Benzin je předražený, tvrdí finanční analytici

24.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ceny pohonných hmot porostou i nadále

Ceny pohonných hmot porostou i nadále. Musí ale být tak vysoké? Odborníci nejsou zajedno.

Ceny pohonných hmot se na čerpacích stanicích opět zvýšily. Distribuční firmy tak reagovaly na zdražení velkoobchodních cen společnosti Česká rafinérská. Výjimku tvořil lídr trhu Benzina a její velký konkurent Aral. Benzina však zdražila ve večerních hodinách a u čerpacích stanic Aralu by se ceny měly zvednout ještě do konce týdne.

Rafinerie se

řídí evropským trhem

Je ale opravdu nutné, aby se ceny pohonných hmot šplhaly do závratných výšek? Podle finančních analytiků nikoliv. "Kurs dolaru se od počátku roku zvedl asi o dvaatřicet procent. Stejně tak tomu je i u ropy. Ceny pohonných hmot se však zvýšily o dvaačtyřicet procent," říká analytik Komerční banky Jan Vejmělek. "Benzin by tak drahý zcela jistě být nemusel," dodává. Podle tiskového mluvčího České rafinérské Jaroslava Růžka jsou ceny pohonných hmot v České republice odvozeny od cen ropnýc

h produktů na evropských trzích. "Hladině dané tímto trhem se přizpůsobují všechny evropské rafinerie," tvrdí Růžek.

Ani naši producenti si nemohou dovolit zvýšit cenu oproti zahraničním konkurentům. Znamenalo by to odliv zákazníků. A mohou rafinerie naopak nasadit nižší ceny než konkurence? "Žádný podnikatel nepůjde s cenou dolů. Snižoval by si tím zisk," komentuje Růžek. Cenu benzinu neovlivňuje jen celoevropský trend zdražování, ale celá řada dalších nákladů. Největší zatížení tvoří spotřební daň. Její v

ýši udává zákon a u benzinů činí 10 840 korun za tisíc litrů a 8150 korun u motorové nafty. Nemalou částku tvoří také doprava, marže a zatížení daní z přidané hodnoty (22 %). Na všechny tyto aspekty doplatí motoristé, kteří musí sahat stále hlouběji do kapsy. A to i díky tomu, že si každý článek řetězu (od těžby až k pumpám) k ceně "přiřadí" svůj zisk.

Pesimistické vyhlídky

Chystá se ale další zdražování. Spotřební daň se totiž od nového roku zřejmě ještě zvýší. Ministerstvo financí vypracovalo návrh, podle kterého by se měla daň zvednout o sedmdesát haléřů na litr u benzinů a o pětatřicet haléřů u nafty. Vysoké ceny pohonných hmot mohou zvýšit inflaci. To by pak negativně ovlivnilo i hodnotu české koruny. Zatím nic takového nehrozí, ovšem v případě, že b

y docházelo k dalšímu růstu cen nebo by stávající situace na trhu s pohonnými hmotami přetrvala delší dobu, musela by Česká národní banka sáhnout k určitým protiopatřením. ČNB se však zatím vyšší inflace neobává. "Je třeba zatím vyčkávat. Uvidíme, jaký bude další vývoj," řekl včera tiskový mluvčí České národní banky Milan Tománek.

Ačkoliv již dnes se cena benzinu na mnoha místech pohybuje nad psychologickou hranicí třiceti korun za jeden litr, další zvyšování cen se dá předpokládat. Tvrdí to alespoň Jaroslav Růžek: "Všechny faktory, které tlačí na zvyšování cen, jsou stále v pochodu." Na cenu pohonných hmot má ovšem vliv i zvýšená poptávka. Odborníci tvrdí, že benzin je nyní tak drahý i kvůli začínající motoristické sezoně.

Z vysokých cen může mít radost jedině stát, kterému díky dani z přidané hodnoty plynou do pokladny vyšší příjmy. To s sebou ale nese i rizika. S vyššími náklady na dopravu se totiž musí potýkat nejen státní organizace (policie, hasiči a záchranná služba), ale i ostatní státem dotovaní dop

ravci. Ještě větší problémy může přinést rostoucí inflace.

Nejvíce vydělává stát

Státní pokladna má z prodeje pohonných hmot na čerpacích stanicích hned dvojí příjem. Prvním je spotřební daň. Díky ní proudí do státní kasy z každého prodaného litru benzinu 10,84 Kč a 8,15 Kč z litru nafty. Druhým příjmem je daň z přidané hodnoty, která činí 22 procent z cen prodávaných produktů. Výše těchto plateb se mění v závislosti na cenách prodávaných benzinů. Čím dražší benzin, tím vyšší daňové odvod

y státu.

Zpracovatelé zisk tají

Zpracovatelé ropných produktů nakoupí surovou ropu za částku, kterou určuje světový trh. Při prodeji finálních produktů je pak k základní ceně připočteno několik položek. Vedle sumy za zpracování také výdaje za dopravu. Producenti započítávají spotřební daň a 22% daň z přidané hodnoty. V ceně se projevuje i jejich zisk. Jeho výši jednotliví zpracovatelé přísně tají.

Prodejce tlačí konkurence

Prodejci, kteří nakupují pohonné hmoty, musí ke kupní ceně připočíst několik položek. Tím se ceny na čerpacích stanicích ještě zvyšují. Musí vyčíslit vlastní výdaje za dopravu, které činí od dvaceti do čtyřiceti haléřů za přepravený litr pohonných hmot. V neposlední řadě musí připočítat DPH a svou marži. Ta činí v optimálním případě

tři koruny z litru. Kvůli konkurenci jsou však prodejci nuceni započítávat marži nižší, čímž se snižuje i jejich výdělek.

Zdroj: LN z 24. 05. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU