Bez překvapení přijali ekonomičtí odborníci zprávu o tom, že Ministerstvo financí (MF) uvažuje o zvýšení spotřební daně u pohonných hmot. "Že tady existuje vize dalšího zvyšování této daně, je zřejmé z mnoha diskusí, které byly vedeny již v minulosti," sdělil včera HN Radomír Jáč z Commerzbank Capital Markets.
Trend zvyšování spotřebních daní z benzínu a nafty je podle něj dán, významným faktorem je zejména role spotřebních daní na příjmové stránce rozpočtu. "Úvahy MF o zvýšení spotřebních daní chápu v kontextu příprav státního rozpočtu na rok 2001, jehož příjmová stránka bude zřejmě napnutá jako nikdy," souhlasí Pavel Sobíšek z Bank Austria Creditanstalt. Podle Petra Zah
radníka z Conseq Finance není na tento tah vhodná doba - ta byla tak před patnácti šestnácti měsíci. "I zákazníci by tento krok přijali s větším pochopením," uvedl s tím, že v dnešní situaci by vysoká cena pohonných hmot mohla být důvodem k pozastavení tohoto opatření.Odborníci se také shodují v tom, že zvýšení spotřebních daní na jedné straně by mělo doprovázet například snížení přímých daní. Argumentování Evropskou unií a jejími sazbami považují analytici za zavádějící. "Kdyby růst spotřebních daní byl doprovázen poklesem daně z příjmů nebo DPH, bylo by to pro ekonomiku přijatelnější. Přijetí do EU bude ještě nějakou dobu trvat. Srovnání spotřebních daní je nejmenší problém, který stihneme vyřešit i rok před přijetím," soudí Martin Hlušek z Erste Bank. "
Náš stát je drahý, potřebuje hodně daní a nikdo není ochoten přistoupit ke snižování výdajů," shrnul Ondřej Schneider z Patria Finance. MF ve svém návrhu chce zvýšit spotřební daň u benzínu o 70 haléřů na 11,54 Kč na litr a u nafty o 35 haléřů na 8,50 Kč na litr. Sazba spotřební daně na benzín je již v ČR vyšší než minimální sazba v EU.Zdroj: HN z 30. 05. 2000