Bankovní ústavy poskytují levnější půjčky, konkurence je zase flexibilnější, dostupnější a poskytuje širší škálu produktů. Hodláte si pořídit auto či ledničku a nemáte peníze nebo chuť čekat? Využijte našich služeb. Tato slova jsou stále častěji slyšet ze všech médií. Firmy poskytující služby z oblasti splátkového prodeje v poslední době totiž zintenzívnily boj o zákazníka. V poslední době jim stále více konkurují banky se svými spotřebitelskými úvěry.
Ve
prospěch splátkových firem proti bankám zatím hovoří větší dostupnost produktů, v neprospěch pak v řadě případů zase cena. Představitelé oslovených společností předpovídají zostření konkurenčního boje, i když zatím banky jako příliš velkou konkurenci neberou. "Oproti bankám máme sice větší navýšení, ale finanční ústavy si zase za poskytnutí úvěru účtují poplatky. Platí, že čím nižší je půjčená částka u banky, tím je výhodnější půjčka na splátkový prodej," uvedl pro náš list ředitel marketingu společnosti Home Credit Oldřich Drápal.Zájem o služby splátkových firem táhnou především neustále se zlepšující podmínky pro poskytnutí půjčky a jednotlivých služeb. Významnou r
oli hraje i jejich dostupnost. Ve srovnání se spotřebitelským úvěrem je jak splátkový prodej, tak i leasing mnohem vstřícnější. "Klient nemusí složitě žádat banku o úvěr a předkládat celou škálu potvrzení," upozornil Richard Dvořák, jednatel ŠkoFINu. U leasingu se ručí předmětem leasingu, tedy autem, a tím je schvalovací proces jednodušší a rychlejší.Na druhou stranu cena leasingu může být vyšší než u úvěru: společnosti si půjčují od bank a k těmto penězům ještě přidávají svoji marži. "Lze zde však zhodnocovat výhody plynoucí ze značkových leasingů, například slevy importérů, od leasingových společností a pojišťoven," podotkl Josef Bratršovský ze společnosti OB Leasing. Milan Gerža z firmy CAC Leasing upozorňuje i na další výhody: "Pro hovoří i skutečnost, že klient získá vše potřebné na jednom místě: v autosalónu." Všichni oslovení pak shodně tvrdí, že na počtu klientů se zatím konkurence bank neprojevila. Naopak, letošní rok je zatím velmi příznivý.
Obraty rostou i splátkovému prodeji. "V porovnání s loňským rokem je zájem klientů o naše služby vyšší zhruba o padesát procent," řekl obchodní ředitel společnosti Cetelem Tomáš Chlíbec. Multiservis hlásí u splátkových služeb podobné číslo, dramaticky vzrostl zájem o jeho úvěrovou OK kartu. "Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o zhruba 600 procent," tvrdí generální ředitel spol
ečnosti Viktor Peška. U Home Creditu činí meziroční nárůst zhruba dvacet procent. Za loňský rok se na splátky prodalo zboží za 15 miliard korun.Společnosti však letošní nárůst zájmu klientů nepovažují za sezónní výkyv. Shodují se v tom, že v nejbližších l
etech se jejich obrat může až ztrojnásobit. Konkurenční boj zároveň povede ke zlepšování podmínek, větší variabilnosti produktů a rozšíření tzv. prodejních akcí pro klienty. Porovnání zkušeností se zahraničím podle expertů dokládá, že český trh má obrovskou dynamiku, a to jak pro společnosti nabízející splátkový prodej, tak i banky a leasingové společnosti.Zdroj: HN z 02. 06. 2000