Od roku 2001 by se měla většina služeb přesunout z pětiprocentní do základní sazby daně z přidané hodnoty. Silniční daň by měla být první vlaštovkou, při jejímž vybírání a správě budou finanční úřady a plátci daně využívat elektronický podpis. HN o tom včera informoval mluvčí resortu financí Libor Vacek.
Materiál, který zítra projedná vláda, obsahuje úpravu zákona o správě daní a poplatků, díky níž by měl ministr financí právo zavést formou vyhlášky užívání elektronického podpisu do praxe berních úřadů. "Některé softwarové systémy jsou již ve vysokém stadiu připravenosti," uvedl Vacek. Podmínkou je však zavedení certifikace elektronických podpisů, respektive oprávněných firem, které by tuto činnost prováděly. Každý poplatník by potom měl k dispozici identifikační soubor, jinak též "elektronický podpis", který by k formuláři připojil. MF pak bude mít otevřenou cestu k převedení daňové agendy do elektronické podoby. V budoucnu by tímto způsobem bylo možné po
dat přiznání a komunikovat se správcem daně pomocí e-mailu.Dalším materiálem předkládaným do vlády jsou výrazné změny v DPH. Nejvýznamnější je přesun některých služeb ze zvýhodněné (5 procent) do základní (22 procent) sazby DPH. Jedná se například o účetnictví, auditorské služby, daňové poradenství, software, výzkum a vývoj. V souladu s právem EU by se od ledna 2001 pro služby používala základní sazba 22 procent a zákon by vyjmenovával výjimky spadající do sazby zvýhodněné (dosud je to naopak). Předběžný
odhad zvýšení příjmů rozpočtu je sedm miliard korun. Navrhované snížení minimálního obratu pro povinnou registraci plátců DPH (viz tabulku - ze současných 750 tisíc za tři měsíce na 600 tisíc Kč) přinese spolu s vyššími náklady na správu daně náklady ve výši půl miliardy korun.Další významnou změnou je zvýšení limitu od něhož bude vracena daň zahraničním osobám ze současného tisíce korun na 6000 Kč. Tento limit je shodný s limitem pro vývoz zboží bez cla a daně podle celních předpisů. Vratky DPH navrhuje Ministerstvo financí omezit na zboží, které nemá obchodní charakter a nevracet daň například u potravin či pohonných hmot. V návrhu jsou i další technicko-legislativní změny, které by měly zjednodušit správu daně a přispět k jednoznačné aplikaci zákona.
Zdroj: HN z 13. 06. 2000