Objem obchodů na leasingovém trhu už třetí rok klesá. Jeho jádro tvoří prodej automobilů. Podle Asociace leasingových společností (ALS) SR, kterou tvořilo loni 44 členů, objem obchodů včetně odhadů i za nečleny poklesl loni na 17,2 miliardy Sk. Obtížné získávání bankovních úvěrů by se mělo odrážet v nárůstu leasingových obchodů. Je tomu však naopak. V roce 1997 objem leasingových operací v obstarávacích cenách bez DPH dosáhl 21,9 miliardy Sk a o rok pozdě
ji poklesl na 20,5 miliardy Sk. Loňské snížení o více než 16 procent ovlivnil balíček ekonomických opatření, který novými opatřeními snižoval deficit zahraničněobchodní bilance. Patřilo k nim zavedení dovozní přirážky a novela zákona o dani z příjmu, podle které si podnikatel mohl do nákladů zahrnout jen nájemné do hodnoty 550 000 korun. Ovlivnilo to prodej aut, který se v prvním pololetí prudce zvýšil a ve druhém stagnoval. Zájem se soustředil především na vozidla značky Škoda. Jako hlavní příčiny poklesu leasingu uvádějí představitelé ALS stagnaci slovenské ekonomiky, nízkou investiční aktivitu a zpomalování hospodářského růstu.Letošní objem obchodů bude zřejmě na stejné úrovni jako loni. U osobních automobilů, které na celkovém loňském objemu leasingu se podílely 58,6 procenta, se za první letošní čtyři měsíce projevil pokles. Stoupá však zájem o leasing ojetých aut. Pomalu se zvyšuje i zájem nepodnikatelů, které k nákupu touto formou vede nedostupnost jiných forem financování a snižující se jejich kupní
síla. Ani malí a střední podnikatelé často nejsou schopni odhadnout svou finanční situaci v nejbližších letech. Potřeba mobility však udržuje jejich zájem o osobní a užitková vozidla.Ke druhé největší položce loňského leasingu patřila strojírenská zařízení a výrobní technologie v celkové hodnotě 3,2 miliardy, což představuje 18,7procentní podíl na celkovém objemu leasingu. Podíl počítačů a kancelářské techniky představoval jen 5,7 procenta, což rovněž vypovídá o úspornosti ve výdajích jednotlivých firem.
Stagnace na leasingovém trhu u dosud úspěšně nabízených automobilů s předpokládaným snižováním úrokových sazeb zřejmě vyvolá konkurenční tlak na ceny leasingu. Už nyní jsou společnosti, které pro přilákání zákazníků nabízejí nulové navýšení. Odborníci už dnes odhadují, že zřejmě dojde k fúzím.Zdroj: HN z 15. 06. 2000