SR: Leasing odráží stav ekonomiky

15.06.2000 | ,
DANĚ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Objem obchodů na leasingovém trhu už třetí rok klesá

Objem obchodů na leasingovém trhu už třetí rok klesá. Jeho jádro tvoří prodej automobilů. Podle Asociace leasingových společností (ALS) SR, kterou tvořilo loni 44 členů, objem obchodů včetně odhadů i za nečleny poklesl loni na 17,2 miliardy Sk. Obtížné získávání bankovních úvěrů by se mělo odrážet v nárůstu leasingových obchodů. Je tomu však naopak. V roce 1997 objem leasingových operací v obstarávacích cenách bez DPH dosáhl 21,9 miliardy Sk a o rok pozdě

ji poklesl na 20,5 miliardy Sk. Loňské snížení o více než 16 procent ovlivnil balíček ekonomických opatření, který novými opatřeními snižoval deficit zahraničněobchodní bilance. Patřilo k nim zavedení dovozní přirážky a novela zákona o dani z příjmu, podle které si podnikatel mohl do nákladů zahrnout jen nájemné do hodnoty 550 000 korun. Ovlivnilo to prodej aut, který se v prvním pololetí prudce zvýšil a ve druhém stagnoval. Zájem se soustředil především na vozidla značky Škoda. Jako hlavní příčiny poklesu leasingu uvádějí představitelé ALS stagnaci slovenské ekonomiky, nízkou investiční aktivitu a zpomalování hospodářského růstu.

Letošní objem obchodů bude zřejmě na stejné úrovni jako loni. U osobních automobilů, které na celkovém loňském objemu leasingu se podílely 58,6 procenta, se za první letošní čtyři měsíce projevil pokles. Stoupá však zájem o leasing ojetých aut. Pomalu se zvyšuje i zájem nepodnikatelů, které k nákupu touto formou vede nedostupnost jiných forem financování a snižující se jejich kupní

síla. Ani malí a střední podnikatelé často nejsou schopni odhadnout svou finanční situaci v nejbližších letech. Potřeba mobility však udržuje jejich zájem o osobní a užitková vozidla.

Ke druhé největší položce loňského leasingu patřila strojírenská zařízení a výrobní technologie v celkové hodnotě 3,2 miliardy, což představuje 18,7procentní podíl na celkovém objemu leasingu. Podíl počítačů a kancelářské techniky představoval jen 5,7 procenta, což rovněž vypovídá o úspornosti ve výdajích jednotlivých firem.

Stagnace na leasingovém trhu u dosud úspěšně nabízených automobilů s předpokládaným snižováním úrokových sazeb zřejmě vyvolá konkurenční tlak na ceny leasingu. Už nyní jsou společnosti, které pro přilákání zákazníků nabízejí nulové navýšení. Odborníci už dnes odhadují, že zřejmě dojde k fúzím.

Zdroj: HN z 15. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: DANĚ