Ve ztrátě se potácející České dráhy se konečně začínají stavět na nohy . Tvrdí to alespoň jejich generální ředitel.
PRAHA - O měsíc, tedy do konce června, prodloužilo konsorcium financujících bank v čele s ČSOB dohodu o poskytnutí čtyřmiliardového úvěru na dodávku rychlovlaků pro České dráhy (ČD). Generální ředite
Výroba rychlovlaků se podle lednového dodatku k původní smlouvě z roku 1995 prodlouží o tři roky. Dráhy navíc získají pouze 7 jednotek za původní cenu, kterou měly zaplatit za smluvně dohodnutých 10 souprav. Těchto sedm souprav by měly železnice získat do roku 2003. Účinnost dodatku je ale vázána na dohodu ČD s bankami o financování celého projektu. K problémům s výrobou rychlovlaků přispěla zejména tuzemská společnost ČKD, která nebyla schopna vyrobit hliníkové skříně v
agonů. Navíc měla značné problémy s financováním produkce. Vedení konsorcia proto v loňském roce převzal Fiat Ferroviaria, který zajistí většinu výroby. Fiat se minulý týden dohodl se zástupci Vagónky Studénka o výrobě hrubých hliníkových skříní na severní Moravě a konečné montáži interiérů, zařízení a elektrického vybavení. Ve- dle vagonky se na projektu podílí dalších dvanáct českých dodavatelů.Dráhy budou přijímat, ale ještě více propouštět
Vysokorychlostní třísystémové vlaky řady 680 umožní Českým drahám na nově budovaných železničních koridorech provoz rychlostí až 160 kilometrů, v zahraničí potom až 200 kilometrů za hodinu. Čtrnáct tisíc lidí odejde, asi šest tisíc jich do roku 2005 k Českým drahám nastoupí. V příštích pěti letech se tedy počet zaměstnanců ČD sníží o více než osm tisíc.
Výsledný počet ovšem bude závislý na tom, kolik nových pracovníků nahradí síly odcházející do důchodu. Podle generálního ředitele Zeleného dráhy kvůli náboru nových lidí již obnovily spolupráci se středními školami a odbornými učilišti. Koncem loňského roku na ČD pracovalo 88 tisíc lidí. Letos chce podnik více než 3500 zaměstnanců propustit. Pokud se podaří spustit systém financování osobní dopravy ve veřejném zájmu a financování dopravní cesty, pak bude podle Zelenéh
o úbytek počtu zaměstnanců ještě vyšší.Dráhy budou mít možnost více investovat do techniky, která by měla nahradit lidskou pracovní sílu. Podle propočtů drah se náklady na náhradu jednoho pracovníka technikou pohybují okolo jednoho milionu korun. Za prvních pět měsíců letošního roku vzrostla produktivita práce na ČD o 11,5 procenta na 31 790 převedených tunokilometrů na zaměstnance za měsíc.
Zdroj: LN z 22. 06. 2000