Útok na city a peněženku

20.07.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

"Obchody jsou stroje určené k vystavování, skladování a prodeji zboží," říká ve své knize Plánování a úpravy obchodu Adolph Novak

"Obchody jsou stroje určené k vystavování, skladování a prodeji zboží," říká ve své knize Plánování a úpravy obchodu Adolph Novak. Stejně jako pro dobře zkonstruovaný stroj platí i zde: čím vyšší kvalita součá

stek, tím lepší výkon.

Pozornost nepoutá pouze vystavené zboží, ale první dojem v zákazníkovi zanechává již obchod sám. Průčelí budovy, firemní štít, výkladní skříně i vstup, to vše společně propaguje firmu a je součástí image obchodu. Již průčelí by mělo náhodnému chodci odpovědět na otázky: O jaký obchod jde? Jaké zboží nabízí? Je tou nejlepší reklamou. Propaguje dnem i nocí, sedm dnů v týdnu, 53 týdnů v roce, rok co rok.

Některé obchodní domy mají na své čelní stěně umístěnou velkou obrazovku, jejímž prostřednictvím informují kolemjdoucí o novinkách a akcích, které u nich právě probíhají (příkladem je megascreen obchodního domu Kotva).

Magnetem pro kolemjdoucí jsou však výkladní skříně. Vystavené zboží vypovídá o kvalitě i cenové úrovni a jeho dobré naaranžování dokáže divy. Přiměje lidi do prodejny vstoupit. Je to stejné jako s pěkně zabaleným dárkem. Podobně jako dárkový papír a hezká pentle i výkladní skříň slibuje vzrušení z toho, co je možno nalézt uvnitř.

Výkladní skříně mohou být koncipovány různě. Díky otevřené zadní stěně se obchod sám stává součástí velké výstavy. Musíme být však opatrní. To, co zákazníci uvidí, může splynout nebo být v rozporu s tím, co prostřednictvím výkladní skříně vnímají. Jiná je situace, je-li výkladní skříň zezadu uzavřená. Naskýtá tak větší prostor pro představivost a talent aranžéra. K přitáhnutí pozornosti kolemjdoucích umísťují některé obchody do svých výloh pohyblivé figuríny. Nebo dokonce skutečné lidi, kteří na pár dní vymění teplo domova za výkladní skříň.

Příjemná atmosféra - klíč k úspěchu

Různé typy obchodů vyžadují různá nákupní prostředí. S rostoucím počtem konkurentů plní atmosféra stále důležitější roli. V obchodech, které svým příjemným prostředím pobízejí k nákupům, stráví zákazník více času. A čím déle zůstává, tím větší je pravděpodobnost, že si koupí něco navíc. Naopak v přeplněných obchodech se lidé cítí zmateni, nevšimnou si veškerého vystaveného zboží a dříve odcházejí.

"Již při vstupu do našeho obchodního domu se zákazníci musejí cítit dobře. Důraz klademe na čistotu a klimatizaci. Také na dobrou orientaci zákazníků prostřednictvím orientačních tabulí," říká Iva Jirsová, vedoucí marketingu OD Kotva.

Výstavba interiéru si vyžaduje zkušené a tvořivé návrháře. K dobrému celkovému dojmu přispívá nejen výzdoba stěn, výběr podlahové krytiny či typ stropu, ale také druh osvětlení, výběr barev a příjemná teplota. Funkční a estetické prvky se navzájem propojují. Tak např. kachličky jsou vhodné pro supermarkety, neboť jsou odolné a snadno se udržují v čisto

tě. Naopak v prodejně nábytku by působily nepatřičně. Koberce jsou zde mnohem vhodnější.

Při plánování vnitřního uspořádání obchodu musí obchodník brát v úvahu několik faktorů. Jedním z nich je proud zákazníků. Nejoblíbenějším typem uspořádání prodejny je rozmístění provozního zařízení do tvaru souřadnic nebo mříže. Přestože je toto uspořádaní poněkud nehybné a strohé, dávají mu prodejci přednost. Umožňuje totiž zákazníkům prohlédnout si co nejvíce zboží. Volné uspořádání, kdy uličky a hranice různých oddě

lení se točí v půvabných obloucích a nepravidelných tvarech lahodných pro oko, je typické zejména pro zboží občasné spotřeby nebo pro zboží luxusní. Lidé mohou bez omezení procházet v každém směru, stát volně před vystaveným zbožím a prohlížet si je v klidu, beze spěchu. Kombinace obou pak osloví zákazníky, kteří touží srovnávat kvalitu, cenu a značky zboží a zároveň vyhovuje i těm více spěchajícím.

Při úpravě interiéru se dnes dává přednost pohyblivým částem, překážkám, přenosným stěnám, které umožňují vnitřní uspořádání prodejny v minutě změnit a přizpůsobit aktuální situaci. Prodejna by měla být prostorově vzdušně zařízena tak, aby měl zákazník dostatek prostoru zboží si prohlédnout a vybrat a nemusel bloudit v lese stojanů. "Prodejní zařízení musí být š

ité pro daný sortiment a mělo by umožnit přehlédnout celé oddělení. Zákazník se pak snáze orientuje," říká Jirsová.

Prodáváme-li kosmetiku, můžeme dát přednost nízkým stropům, které vytvářejí intimnější atmosféru a znamenají nižší náklady na energii. Na někoho ale mohou působit stísněným dojmem. Naopak vysoké stropy vytvářejí dojem většího prostoru, ale také studené a neosobní atmosféry. Zároveň znamenají větší náklady na osvětlení, vytápění a klimatizaci.

Dětský koutek

Velmi důležitým poutačem je vhodné osvětlení. Zákazníci by se měli v prodejně dobře cítit, nebýt světlem zbytečně oslňováni, na druhé straně by však na vystavené zboží měli dobře vidět. Lampy s modrým měsíčním nádechem zvýrazňují letní večerní oblečení, světle růžové lampy zvyšují půvab jem

ného dámského prádla, naopak dramatické expozice lze dosáhnout barevnými tónovacími lampami, které vrhají černé, šedé nebo barevné stíny. Osvětlení však musí reflektovat skutečné barvy vystaveného zboží. Zákazník nesmí být zklamán, až přinese oděv domů.

Sp

rávné osvětlení ovlivní výběr oblečení. Zákazníci si vybírají šaty podle toho, jak na nich vypadají. Osvětlení zrcadel by proto mělo být voleno tak, aby ozářilo postavu od hlavy až k patě. Klíčovou roli hraje úhel světelného paprsku. Špatný úhel vrhá dlouhé stíny, které zdůrazňují pokrčení oděvu i vrásky. Naopak díky využití směrového světla s bohatým obsahem difuzního osvětlení starší lidé omládnou.

Milý a příjemný personál ochotný kdykoliv pomoci i poradit je také jedním z krůčků ke spokojenému zákazníkovi. Musí znát nejen užitné vlastnosti nabízeného zboží, umět demonstrovat jeho funkční užití, ale měl by také umět zákazníka informovat o nejnovějších trendech a směrech vývoje. Nakupováním znavený zákazník pak uvítá, když si může v klidu odpočinout. Někt

eré obchodní domy na to pamatují a ve svých prostorech provozují restauraci nebo snackbary se širokou nabídkou nápojů, zeleninových salátů i sladkostí. Rodiče navíc uvítají hlídání dětí, zatímco oni se mohou v klidu věnovat nákupům.

Maloobchodníci se snaží vzbudit ve svých zákaznících potřebné emoce tím, že se obracejí na jejich city. Otevřené dveře pekárny a z ní linoucí se vůně čerstvě upečených housek dráždí naše chuťové pohárky. Skleněné vitríny s vystaveným pečivem, jdoucí v řadě za sebou, ji umocňují

. Zatímco čekáme na obsloužení, trápí nás chutě na rohlíky, koláče a buchty. Závan voňavky v oddělení kosmetiky nebo zvuk příjemné komorní hudby ze skrytých reproduktorů ve vybrané prodejně nábytku nás rovněž příjemně naladí a povzbudí k nákupu.

Zdroj: Ekonom 29/2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU