Západní styl nakupování
si osvojují už i čeští zákazníci. Čtvrtina z nich jezdí na nákupy do hypermarketu autem. Češi berou útokem hypermarkety. Už více než čtvrtina domácností si jezdí pro nákup právě do těchto obrovských obchodů s prodejní plochou větší než dva a půl tisíce metrů čtverečních. Vyplývá to ze společného průzkumu společností Incoma a GfK. Co láká zákazníky, aby si vybírali z kilometrů regálů v halách připomínajících hangáry, kterých v Česku za poslední roky vyrostlo přes šest desítek? Podle Tomáše Drtiny z agentury Incoma táhnou lidi do hypermarketů hlavně nízké ceny a široký sortiment.V hypermarketech totiž běžně nabízejí šedesát tisíc položek zboží o plných padesát tisíc víc než v běžných supermarketech. V hypermarketech lze navíc pořídit nejen potraviny a domácí potřeby. K mání je třeba i nábytek nebo oděvy. Taková nabídka už podle Drtiny přiměje členy rodiny, aby se za nákupem vydali dál než do nejbližší prodejny. Naprostou většinu zákazníků hypermarketů proto tvoří motoristé. Obrovská nákupní centra vál
cují konkurenci svou otvírací dobou. Některá jsou otevřena i čtyřiadvacet hodin denně. Tuzemská obliba hypermarketů nemá v postkomunistických zemích, jako je Polsko, Maďarsko či Slovensko, obdobu. Na Slovensku nakupuje potraviny více než polovina rodin v samoobsluhách.Tři pětiny Poláků pro změnu navštěvují malé pultové obchody. Češi nemají konkurenci ani v tom, jak často používají k nákupu automobil. Čeští zákazníci se tak velmi blíží západoevropskému modelu nakupování. Autem se na nákupy dopravuje přibližně čtvrtina českých domácností. Výsledky průzkumů agentury Incoma dokumentují, jak razantně hypermarkety vstoupily na český trh a jak si dokázaly zákazníky podmanit. Ještě v roce 1998 do nich jezdila nakupovat pouhá čtyři procenta Čechů, loni už to bylo še
stnáct procent. Rapidní nárůst obliby hypermarketů samozřejmě postihl ostatní prodejny. Velká nákupní centra ohrožují především drobné obchodníky. Těm velmi často nezbývá než změnit sortiment. Malé obchody se v současné době stále více zaměřují na čerstvé zboží, jako jsou lahůdky, ovoce a zelenina. Výsledky průzkumu také ukázaly, že nástup hypermarketů pocítily i "menší" supermarkety, tedy obchody s prodejní plochou čtyři sta až dva a půl tisíce metrů čtverečních.Těm v průběhu devadesátých let zákazníci stále přibývali. Výsledky letošního průzkumu ovšem poprvé naznačily opačný trend. Do supermarketu chodí nejčastěji nakupovat potraviny dvacet šest procent domácností. Ještě v loni to bylo o procento více. Stabilní podíl si udržují tzv. diskonty, nabízející l
evné zboží. V nich nakupuje patnáct procent české populace. Z průzkumu agentury Incoma vyplývá ještě jedna věc: český zákazník si nemůže rostoucí konkurenci vynachválit. Ještě nikdy od roku 1990 nebyli Češi tak spokojeni se svými nákupními podmínkami.Kde Češi nejčastěji nakupují potraviny
Kaufland 12,6 %
Penny market 7,7 %
Jednota 7,2 %
Delvita 7,1 %
Albert 5,2 %
Plus Diskont 4,3 %
Billa 3,2 %
Zdroj: LN z 31. 07. 2000