Do agentury se musí jít s přesnými požadavky
Dobře napsaný životopis, správné dávkování dřívějších pracovních úspěchů, zvládnutý přijímací pohovor. To je základ úspěšné kariéry u nového zaměstnavatele. Psychologové potvrzují, že pro budoucí vztah zaměstnavatele k novému zaměstnanci je nejdůležitější první dojem. Ten rozhoduje o pracovním zařazení, perspektivě a v neposlední řadě i o výši platu. Kdo se novému šéfovi zalíbí, má ty nejlepší předpoklady. Kdo na něj nebude působit příznivým dojmem, bude mít problémy, aby vůbec dostal místo. To by měl mít na paměti každý, kdo uvažuje o tom, že změní zaměstnání. Naděje, že člověk najde lépe placené místo, než má, se stále snižuje. Snižují se totiž i platové rozdíly v jednotlivých profesích. Kdo uvažuje o tom, že si změnou místa přilepší, a nemá známé, by se tudíž měl obrátit na odborníky.
Uchazečům o práci radí i psycholog
Personální agentury jsou schopné, samozřejmě za poplatek (obvykle 200 až 500 Kč za rok), zařadit člověka do své databáze a nové místo podle jeho představ najít. Řada z nich je navíc schopna odhalit, na jaký typ profese má nadání a které zaměstnání by mu jen uškodilo. "Pokud chce někdo vědět, na co skutečně má, máme k dispozici psychologa," potvrzuje ředitel agentury Profimen Vladimír Pozdníček.
Podle jeho slov je agentura schopna převzít starost o vyhledávání pracovních příležitostí za svou a podobně jako to dělají například hokejoví agenti radit svým klientům, kdy je dobré zažádat o zvýšení platu a kdy je lepší změnit zaměstnání. "O tuto službu však u nás zatím není zájem," dodává. Zatím valná většina personálních agentur vytváří databáz
e svých klientů, které nabízí jednotlivým firmám. Jsou schopny poradit při vypracování životopisu, připravit člověka na pohovor se zaměstnavatelem.Mnoho lidí předpokládá, že když přijdou do personální agentury, nabídky na nová místa se jen pohrnou. "Řada našich nových klientů má navíc nereálné požadavky. Požadují nereálné mzdy, často ale proto, že vlastně nevědí, kolik mají za práci chtít," upozorňuje Kristina Stiefelová z agentury Axial. Hlavní výhodou personálních agentur je, že jsou denně ve spojení s d
esítkami společností, které hledají nové pracovníky. Šance, že člověk narazí na lépe placené zaměstnání, se tudíž násobí. A co znásobuje šanci na přijetí u nového zaměstnavatele? Především služební postup v dřívějším zaměstnání, ale také upřímný zájem o novou práci a o firmu.Zdroj: LN z 17. 4. 2000