Patria: Rok 1999 je ideální příležitostí urychlit deregulace

02.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Rok 1999 představuje ideální příležitost urychlit uvolňování dosud regulovaných cen: inflace bude výrazně nižší než v minulých letech a růst mezd naopak poměrně rychlý. V takové situaci by byla náprava cen sociálně únosná a pomohla by omezit prudké kolísání inflace, které má nepříjemné ekonomické důsledky, řekl včera ČTK Ondřej Schneider ze společnosti Patria Finance.
Namísto razantní nápravy cen, která by během dvou let odstranila celý problém, však Českou republiku podle něj pravděpodobně čeká několik dalších let pomalé a bolestivé "deregulace". "Vlády nevyhnutelné a bolestivé zvýšení cen odsouvají do budoucnosti, kdy již ministři nebudou mít vládní zodpovědnost," konstatoval.
Průměrná tuzemská rodina vydává za zboží a služby s regulovanými cenami více než deset procent veškerých svých příjmů. I po deseti letech ekonomické transformace tak cenový odbor ministerstva financí zůstává jedním z nejmocnějších subjektů české ekonomiky, uvedl. Opatrnický postup však podle něj přispívá ke zvyšování inflace a negativně se odráží i v nákladech celé operace. Tuzemskou ekonomiku bude zatěžovat i v roce 2003.
Stát v České republice v současnosti reguluje i ceny, u kterých pro takový postup není podle Patria Finance žádný důvod. Příkladem absurdnosti celého systému regulace pak je nájemné. Stát určuje jak obcím tak i soukromým majitelům domů, za kolik mohou pronajímat svůj majetek, tedy domy či byty.
"Trh s byty je přitom konkurenční a neexistuje na něm žádná výhoda pronajímajících, která by regulaci cen ospravedlňovala," konstatoval Schneider.
Argument, že řada lidí má problémy s placením nájemného, současně označil za "ekonomicky naprosto pomýlený" s tím, že udržení životní úrovně je úkolem sociálního systému a nelze ho dosahovat pomocí regulace cen. Důsledkem regulace je naopak zmrtvení bytové výstavby a vznik paralelního trhu s byty, kde jsou ceny mnohem vyšší, než by byly bez cenové regulace. Regulace cen tedy bydlení ve skutečnosti prodražuje, příkladem jsou mladé rodiny, které platí vysoké nájemné v pronajímaných bytech.
Rozhodnutí o úpravách cen jsou v ČR předmětem vyjednávání politiků. "V takovém prostředí jde ekonomická logika stranou a krátkozraké politické zájmy vítězí," konstatoval Schneider. Důsledky je přitom možné podle něj rozeznat mimo jiné v debatách o nápravě cen energií, kterou sice všechny vlády slovně podporují, ale stále ji odsouvají. Někteří ministři tak dnes navrhují ceny elektrické energie pro domácnosti letos vůbec nezvyšovat, jiní by je zvýšili jen o pár procent. Shodný přístup přitom platí pro nájemné, ceny plynu či telekomunikační tarify.
Boj o míru zvýšení cen energií v těchto dnech svádějí ministerstvo financí s ministerstvem průmyslu a obchodu. Zatímco MPO navrhuje navýšit ceny o devět procent, MF by nejraději nehýbalo s cenami vůbec. I návrh MPO však znamená výrazné zpomalení tempa uvolňování cen v porovnání s opatřeními, která provedla předchozí Tošovského vláda.

Zdroj: ČTK

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU