Seznam článků Finance.cz

Kodex etiky asociace

31.08.2000 |

Více informací naleznete na stránkách ČAP - www.cap.cz 1. Úvodní ustanovení 1.1.Kodex stanoví etické normy jednání a chování vpojišťovnictví (dále jen etické normy), které budou ve své praxi uplatňovat pojišťovny, jejich zaměstnaci, právnické a fyzické osoby, které zprostředkovávají prodej pojištění výhradně pro tyto pojišťovny (dále jen "zprostředkovatelé"). 1.2. Etické normy navazují na normy právní, předpokládají jejich plnění a stanoví požadavky náročnější, než jaké vyplývají zprávního řádu. Kodex hodlá napomáhat uskutečňování právních norem i tím, že některé jejich obecné požadavky (zejména, aby byly dodržovány dobré mravy soutěže), konkretizuje na oblast pojišťovnictví.1.3. Dodržování ustanovení kodexu napomáhá chránit dobré jméno pojišťovnictví jako celku a zajišťovat, aby klienti byli řádným způsobem a vpotřebném rozsahu informováni o službách pojišťoven a důvěřovali jim, aby ve vzájemných vztazích pojišťoven existovalo zdravé soutěžní prostředí a konkurence probíhala vsouladu sdobrými mravy hospodářské soutěže.1.4. Při uplatňování a výkladu kodexu musí být brán zvláštní zřetel na to, že pojišťovny jsou finanční instituce, které:- pracují se svěřenými prostředky a jsou povinny snimi náležitě hospodařit,- získávají významné informace o osobním životě a mejetkových poměrech svých klientů a mají povinnost přísně respektovat a dodržovat obchodní tajemství, osobnostní práva podle ustanovení § 11 a násl. Obč. zák. a zachovávat mlčenlivost podle zákona o pojišťovnictví. 1.5. Česká asociace pojišťoven napomáhá při uplatňování kodexu. Řídí se při tom českým právním řádem, výše uvedenými záměry kodexu a zájmem na rozvíjení dobrého jména pojišťovnictví vČeské republice, které vydala a uplatňuje Rada pro reklamu.1.6. Jednotlivé pojišťovny mohou uplatňovat vyšší etické nároky na vlastní chování i jednání svých zaměstnanců a zprostředkovatelů, než jsou nároky vyplývající ztohoto kodexu. 2. Obecné zásady chování pojišťoven Pojišťovny se ve vzájemných vztazích řídí následujícími zásadami: 2.1. Pojišťovny respektují pravidla hospodářské soutěže a obchodních zvyklostí. Soutěž mezi pojišťovnami smí být vedena jedině pomocí čestných a poctivých prostředků. Pojišťovny se vyvarují, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o jejich službách. Zvláště se pak vyvarují nepravdivých, pomlouvačných a opovržlivých výroků o jiných pojišťovnách, jejich zaměstnancích a zprostředkovatelích.2.2. Šíření i pravdivých informací o jiných pojišťovnách je nepřípustné, pokud by jim mohlo přivodit újmu a nebylo vynuceno okolnostmi. Srovnávat vlastní služby se službami jiných pojišťoven lze výjimečně, na přímý nevyprovokovaný dotaz klienta. Takové srovnáni nesmí operovat sneúplnými informacemi, údaji vytrženými ze souvislosti nebo spojmy, jimž oslovený zákazník řádně nerozumí a může jim přikládat jiný význam. Při sjednávání pojištění nelze zejména používat srovnávacích tabulek, vnichž by se navzájem porovnávala výhodnost služeb poskytovaných jednotlivými pojišťovnami.2.3. Veškerá reklama je vedena pravdivě, vsouladu spavidly soutěže a především bez prvků klamavé reklamy. Vreklamě nelze používat metodu srovnávání sjinými pojišťovnami.2.4. Vpersonálních záležitostech pojišťovny postupují obezřetně. Vpřípadech, kdy zaměstnanci a zprostředkovatelé přecházejí od jedné pojišťovny kedruhé, pojišťovna při jejich přijímání přihlíží ktomu, zda u svého předchozího pracovního vztahu neporušili právní závazky a etické zásady chování.2.5. Pojišťovny vycházejí ztoho, že zájem klienta a jeho spokojenost jsou prvořadé. Kzískání klienta lze používat pouze informace o vlastních pojišťovacích službách. Při sjednávání pojištění nelze uplatňovat agresivní způsoby a vyvíjet nátlak, narušovat právo na soukromí a nadměrně obtěžovat klienta. Údaje o možných klientech nelze získávat tak, aby bylo narušeno klientovo právo na ochranu osobnosti a osobních údajů. 3.Vztahy mezi pojišťovnou a jejími zaměstnanci i jejími zprosředkovateli Zaměstnanec nebo zprostředkovatel se při své činnosti vpojišťovně nebo pro pojišťovnu řídí těmito etickými normami:3.1.Řádně a svědomitě reprezentuje svou pojišťovnu i pojišťovnictví jako celek.3.2.Vyvaruje se všech činností, které vytvářejí konflikt jeho vlastních zájmů se zájmy své pojišťovny či pojišťovnictví vůbec, zříká se činnosti vtakových společnostech, jejichž činnost je nebo může být vrozporu se zájmy pojištovnictví.3.3.Dodržuje obchodní tajemství a mlčenlivost, a to i po ukončení svého působení vpojišťovnicví.3.4. Svého postavení vpříslušné pojišťovně nesmí zneužít kpřijímání nebo vyžadování finančních či věcných výhod pro sebe a stejně tak nesmí svého postavení využít knabízení či poskytování obdobných výhod.3.5. Nepoužívá ve svůj osobní prospěch informace a materiální prostředky své pojišťovny.3.6. Postupuje vždy tak, aby nepoškodil svou pojišťovnu a její dobré jméno. Je si vědom toho, že ve vztahu ke klientovi odpovídá za jeho jednání vplném rozsahu pojišťovna. To platí i vpřípadech, že se odchýlí od pokynů pojišťovny.3.7. Náborové reklamní materiály jím samostatně připravené musí být vždy schváleny příslušnou pojišťovnou.3.8. Neučiní nic, čím by své pojišťovně ztížil nebo znemožnil plnění jejích povinností vyplývajících zprávního řádu nebo z tohoto kodexu.3.9. Vosobním životě dbá toho, aby nejednal vrozporu splatným právním řádem, obecně platnými zásadami slušného chování a tímto kodexem.3.10. Vzájmu zvyšování svých profesních znalostí a dovedností využívá každé příležitosti ke svému vzdělávání. 4. Vztahy zaměstnanců pojišťovny a jejích zprostředkovatelů ke klientovi Zaměstanec pojišťovny a její zprostředkovatel ve vztahu ke klientům respektují následující pravidla:4.1. Uplatňuje zdvořilý, korektní a nestranný přístup ke všem klientům.4.2. Obchodní jednání vede vsouladu sobchodními zájmy účastníků bez jakékoliv předpojatosti či zvýhodňování.4.3. Poskytuje všem účastníkům úplné, nezkreslené, pravdivé a srozumitelné informace a vyvaruje se klamavého popisu produktů a klamavé reklamy.4.4. Nesjednává pojištění sklienty, kteří projevují spekulativní záměry.4.5. Zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech, týkajících se pojištění právnických a fyzických osob, které se dozvěděl vrámci své činnosti. Mlčenlivost zachovává i po skončení své činnosti vpojišťovně nebo pro pojišťovnu.4.6. Nedává přednost svým zájmům před zájmy klienta. 5. Uplatňování kodexu v rámci České asociace pojišťoven (dále jen "asociace") a sankce za jeho porušení 5.1. Členové asociace se při své činnosti řídí zásadami uvedenými vkodexu.5.2. Spory mezi pojišťovnami, spory mezi pojišťovnou a jejími zaměstnaci nebo zprostředkovateli i stížnosti klientů řeší vrámci smírčího řízení prezidium, které však může zřídit ve smyslu stanov smírčí komisi.5.3. K formám prezentace a prosazování zásad uvedených vkodexu patří i výchovná a publikační činnost České asociace pojišťoven. 5.4. V rámci České asociace pojišťoven mohou být použity sankce vůči členům:- podle stanov asociace,- morální povahy (například interní zveřejnění nálezu smírčí komise vrámci asociace).5.5. O sankcích vůči svým zaměstnancům a zprostředkovatelům rozhoduje samostatně každá pojišťovna svyužitím doporučení prezidia či smírčí komise asocice.5.6. Řešení sporů vasociaci má objasňovat zbytečné nesrovnalosti a předcházet řešení sporů jinou cestou.