Společnost Deloitte se ve své studii Služby stárnoucímu občanu snaží najít hlubší souvislosti. Neřeší jen problém s příjmy na důchody, ale také s jejich rozdělováním a to především na služby. Neboť studie předpokládá, že postupně bude ubývat konzumace zboží a naopak se bude zvyšovat konzumace služeb.
Stárnutí populace není jen problémem vyspělých zemí, stárnout začínají také země rozvojové jako jsou Indie, Čína, Korea nebo Mexiko. „Je to globální problém. V příštím desetiletí dosáhne důchodového věku generace první populační exploze z 50. let minulého století. Dá se říci, že pro všechny vlády světa tím nastává éra jiného vládnutí. V ní se budou muset vyrovnat s novými úkoly, jež před ně postaví jejich staří občané,“ říká Michal Petrman, generální ředitel společnosti Deloitte Czech Republic.
Poměr závislosti aneb každý někomu přispívá
Ve většině vyspělých zemí se v budoucnu rapidně zvýší poměr osob závislých na ekonomicky aktivní části obyvatel, tzv. poměr závislosti.
Tabulka: Poměr závislosti u vybraných zemích v roce 2000 a 2020
 
| 2000 | 2020 | |
|---|---|---|
| OECD | 25,0% | 35,8% | 
| USA | 20,9% | 29,1% | 
| Kanada | 21,4% | 33,8% | 
| Australie | 23,3% | 35,3% | 
| Mexico | 9,6% | 13,0% | 
| Korea | 12,4% | 33,2% | 
| Japonsko | 26,9% | 50,5% | 
| EU | 33,8% | 44,8% | 
| Rakousko | 31,5% | 42,8% | 
| Česká republika | 26,5% | 41,1% | 
| Francie | 35,9% | 51,4% | 
| Maďarsko | 33,6% | 58,1% | 
| Německo | 33,4% | 45,2% | 
| Itálie | 41,9% | 54,5% | 
| Polsko | 26,4% | 47,5% | 
| Slovenská republika | 23,6% | 40,9% | 
| Velká Británie | 28,8% | 38,8% | 
Na konci druhé dekády v 15 starých členských zemích EU bude na práci ekonomicky aktivních lidí závislých 44,8 % populace. Ve Francii a Itálii to bude přes 50 % a v Maďarsku dokonce 58 % obyvatel. I když závislé osoby zahrnují i děti to 15 let věku, o růst podílu se starají hlavně penzisté. 
Česká republika  má zásadní problém s natalitou. Poměr počtu narozených dětí na jednu ženu je u nás nejhorší v celé EU. Jestliže v období prvního baby-boomu v roce 1950 se u nás rodilo 2,8 dítěte na 1 dospělou ženu, v roce 1990 to bylo 1,87 a v roce 2000 jen 1,14 dítěte. Do roku 2004 sice porodnost mírně vzrostla na 1,4, ale bez imigrantů by počet obyvatel ČR i tak klesal. Statisticky je k zachování stabilního počtu obyvatel zapotřebí minimální index 2,1 dítěte na 1 ženu. Počet obyvatel ČR zůstal stabilní díky imigrantům, kteří navíc zvýšili natalitu na 1,49 v roce 2005. V roce 2006 došlo k pozitivní změně, kdy poprvé porodnost převýšila natalitu.
Ve světě byla porodnost v roce 1950 podobná jako u nás - v průměru 2,8 dítěte na 1 ženu. Dnes ovšem tento poměr například v Německu činí 1,4 a v Itálii jen 1,2. Populační strom se poprvé v lidské historii obrací špičkou dolů. V roce 2030 se index závislosti v západní Evropě vyšplhá nad 70 %, v Japonsku k 97 procentům, což prakticky znamená, že každý pracující bude mít jednoho na sobě závislého občana.
A důsledky?
Bude nedostatek pracovních sil, sníží se spotřeba a zpomalí se hospodářský růst. Státní výdaje porostou, ale příjmy se budou tenčit. Prohloubí se rozdíly mezi jednotlivými regiony a dá se očekávat i odliv kapitálu z vyspělých států do zemí s mladším obyvatelstvem.
Imigrace není řešením
Podle studie OSN by do Evropské unie muselo přijít mezi roky 1995 a 2050 více než 700 milionů imigrantů, to je 12,7 milionu ročně, aby poměr lidí starších 65 let vůči osobám mezi 15 a 64 roky věku zůstal zachován na úrovni roku 1995. Je to však patnáctkrát více, než kolik imigrantů do EU skutečně v 90. letech přicházelo. Pro srovnání, jen do Německa by muselo do roku 2050 přijít 188 milionů lidí odjinud. 
V České republice vzroste počet osob starších 64 let do roku 2050 o 1,2 milionu na 3,8 milionu, z toho počet lidí starších 80 let se ztrojnásobí a dosáhne 900 tisíc. Přitom v roce 2005 přišlo do země legálně 30 tisíc imigrantů.
 
Studie navrhuje čtyři strategie:
- 
Modernizace daňového systému
Řešení předpokládá odbourávání daňových úlev a zvýšení zdanění služeb. V současnosti je mnohem více zdaněno hmotné zboží než služby, které se budou konzumovat mnohem více než dnes. Tento trend je ještě silnější u starších osob, kteří obvykle nakupují méně zboží, ale více služeb.
ČR se v této oblasti snaží o zpomalení zadlužování státu a problém stárnutí je zúžen na snahu vyhnout se dramatickému deficitu státního penzijního systému. V současné době vláda připravuje návrh rovné daně z příjmu a zvýšení DPH, tedy přesun zátěže od přímých daní k nepřímým. - 
Zvýšení průměrného věku odchodu do důchodu
Tento krok by zpomalil pokles státních daňových příjmů a navíc s prodlužováním průměrného věku dožití je logické. Musí se však odchod do důchodu oddalovat rychleji, než se zvyšuje průměrný věk, jinak se výhoda pozdějšího odchodu do penze snižuje. V minulosti počet roků na penzi tvořil mnohem menší část z celkového života dospělého.
Velká Británie např. navrhuje prodloužit důchodový věk během příštích 40 let postupně až na 68 roků, v USA by se od roku 2015 mělo odcházet do důchodu v 67 letech. I ČR uvažuje o postupném prodlužování odchodu do důchodu o 2 měsíce pro muže a o 4 měsíce pro ženy každým rokem, takže v roce 2050 by muži odcházeli do penze v 68 a ženy v 67 letech. - 
Zpoplatnění veřejných služeb
Studie odhaduje, že jen v USA by se měly během několika let příjmy z poplatků za služby vyrovnat příjmům z daní. Zpoplatnění služeb navíc omezí jejich nadužívání a budou je využívat skutečně jen ti, kteří je potřebují. Další výhodou je vysoká přizpůsobivost poplatků, jejichž změny nemusí procházet legislativními procesy. - 
Užší spolupráce veřejného a soukromého sektoru při poskytování služeb 
Mezigenerační transfery bohatství mj. prostřednictvím různých neziskových sociálních organizací, dosáhnou v letech 1990 až 2044 hodnoty 41 bilionů dolarů (v cenách roku 1998). Na charitu, podle dalšího odhadu, budou v první dekádě tohoto století vynaloženy až 3 biliony dolarů. Ne nevýznamné jsou možnosti vytváření nových pracovních příležitostí v sociálních službách a příležitostí k práci dobrovolníků, která je také ve stárnoucí populaci oblíbena. V USA se dobrovolné činnosti v současné době věnuje 25 až 30 % osob důchodového věku, v EU je to 10 %, ale v Nizozemsku je to například rovněž čtvrtina důchodců. 
Jaké služby aneb co potřebují?
Stejnou péči, jakou vlády věnují získávání příjmů z nových zdrojů, musí věnovat službám, za které tyto příjmy utratí. „S tím, jak populace stárne, by vlády měly pečlivě zvážit všechny dopady do ekonomiky, zejména do zdrojů, a pečlivě zvažovat strukturu služeb, které svým občanům budou z veřejných prostředků poskytovat,“ zdůrazňuje Michal Petrman.
Samotné udržení výše důchodů například ještě neznamená udržení kvality života a zvýšení životní úrovně penzistů. Sociální a zdravotní služby poskytované starým lidem se přesunou ze specializovaných zařízení do jejich domovů. Bude zapotřebí řešit bydlení pro staré lidi tak, aby služby a běžné obchody měli v dosahu pěší chůzí. Studie připomíná, že občané jsou nejen klienty státu, ale také jsou důležitými voliči politické reprezentace. 
Důchodové pojištění v ČR
Český důchodový systém tvoří v současné době v podstatě dva pilíře. Základní povinný dávkově definovaný, průběžně financovaný pilíř a doplňkový dobrovolný, příspěvkově definovaný, kapitálově financovaný pilíř penzijního připojištění se státním příspěvkem. Součástí doplňkového dobrovolného pilíře je také soukromé životní pojištění. Většina důchodů je v České republice vyplácena ČSSZ. Pro zajímavost uvádíme výsledky výběru pojistného na důchodové pojištění v roce 2006. ČSSZ vybrala 268,5 miliard korun, tj. o cca. 18,4 miliardy více než v roce 2005. Na dávkách důchodového pojištění (tedy na starobní, pozůstalostní a invalidní důchody) naopak v roce 2006 vyplatila 266,3 miliardy korun. Dá se tedy říci, že výběr v loňském roce přesáhl výdaje a to je určitě pozitivní zpráva.



				
								
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					