Zájezdy do ciziny stále nejsou pojištěny

07.03.2000 | ,
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Pojištění cestovních kanceláří proti krachu by nemělo významně zvýšit ceny zájezdů

Pojištění cestovních kanceláří proti krachu by nemělo významně zvýšit ceny zájezdů. "Ve své podstatě to ceny zájezdů neovlivní," říká Nora Dolanská, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle odborníků se ceny zájezdů mohou v průměru zvýšit řádově o stokoruny. Cestovní kancelář Čedok dokonce tvrdí, že své ceny kvůli povinnému pojištění nehodlá zvedat.

Od začátku října přitom musí být každá "cestovka" pojištěna proti svému krachu. Přikazuje jí to zákon, který připravilo ministerstvo pro místní rozvoj. Pojištění má zabránit tomu, aby klienti cestovních kanceláří zůstali v cizině, jak se to již v minulosti několikrát stalo.

Zároveň jsou pojištěny i předem zaplacené zálohy za zájezdy, které se následně neuskuteční. Jedná se tak o pojištění cestovní kanceláře proti riziku platební neschopnosti. Již nyní však například Čedok prodává zájezdy s nástupem v říjnu. Ty však nejsou a ani nemohou být pojištěny. Ve hvě

zdách totiž stále zůstává, zda cestovní kanceláře budou mít vůbec možnost se pojistit. Žádná pojišťovna totiž zatím pojištění cestovek nenabízí.

Opatrní

manažeři

Důvod opatrného přístupu pojišťoven uvádí Jaroslav Mesršmíd, generální tajemník České asociace pojišťoven: "Jedná se o nový, složitý a rizikový produkt." Pojišťovny navíc nemají dostatečné statistické údaje, které by jim umožnily odhadnout riziko tohoto pojištění. Podle Marie Stříbrné z odboru cestovního ruchu na ministerstvu pro místní rozvoj je toto pojištění druhé nejrizikovější hned po pojištění letecké a námořní dopravy. Pojišťovny mají problém získat zajištění od některé ze zahraničních zajišťoven. Ty přebírají část rizika a pojišťují pojišťovny.
Na opatrnosti manažerů pojišťoven se zřejmě
odráží především události z roku 1997, kdy zkrachovalo dvacet jedna cestovních kanceláří.

Na cenu pojištění bude mít vliv řada faktorů, jako renomé firmy, její hospodářské výsledky či kupříkladu, jak velké dostává zálohy na své zájezdy. V případě záloh ve výši třiceti procent je riziko a možné náklady pro pojišťovnu v případě krachu organizátora zájezdu menší, než když cestovka požaduje stoprocentní zálohy. Svou roli hraje podle odborníků i to, jaký druh dopravy cestovní kancelář nabízí. Letecké zájezdy jsou totiž pro pojišťovny obecně rizikovější a tím i dražší než zájezdy s vlastní dopravou. V případě krachu cestovní kanceláře se letecká doprava z exotických ostrovů pojišťovně prodraží podstatně více než zájezdy s vlastní dopravou, kterou si zajišťují sami klienti.

Z důvodu vysokého rizika chtějí pojišťovny vytvořit sdružení více pojišťoven (tzv. pool), které by dokázalo cestovní kanceláře pojistit. To zatím v ČR funguje jen pro pojištění proti jaderné havárii. Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) nyní posuzuje, zda je možné udělit výjimku a v podstatě povolit vytvoření monopolu i na pojištění cestovních kanceláří. S vytvořením sdružení pojišťoven ostře nesouhlasí zástupci cestovních kanceláří. "Je to pro cestovní kanceláře nepřijatelné, protože by byly v p

odručí pojišťoven," zdůrazňuje tajemník Asociace cestovních kanceláří ČR Oldřich Freidinger. To je ostatně důvodem, proč asociace podala námitku proti povolení sdružení ze strany ÚOHS.

Zdroj: LN z 7. 3. 2000


 

Autor článku

 

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ