Vysoká dynamika výstavby dopravní infrastruktury, rychlejší a kvalitnější vozový park a zvýšení rychlostních limitů v roce 1997 mimo obec. To jsou podle Ředitelství silni a dálnic ČR (ŘSD) hlavní důvody rychlejší silniční dopravy v České republice. Podle propočtů ŘSD v roce 1990 zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, v letošním roce, tj. o sedmnáct let později ujede stejnou vzdálenost o téměř hodinu rychleji.
Nová doba, nové dálnice
Ten, kdo chtěl těsně po roce 1989 využít čerstvě otevřených hranic a podívat se k našim západním sousedům, mohl při cestě z Prahy na německou hranici využít pouze 28 kilometrů dálnice. V roce 1997 bylo v provozu již 130 kilometrů, v současnosti lze pohodlně cestovat po dálnici až na hranice do Rozvadova přímo z Prahy, čímž se cesta za posledních 17 let zrychlila o více půl hodinu. Zhruba stejně času by měl v roce 2010 uspořit řidič jedoucí z Prahy na saskou hranici, a to díky dokončení dálnice D8. Podobných úspor v čase při cestování může řidič získat i na dalších trasách v České republice, což dokazuje následující tabulka.
Tabulka: Jízdní doba a časová úspora dle propočtů ŘSD
| Trasa | Jízdní doba | Časová úspora | |||
|---|---|---|---|---|---|
| rok 1990 | rok 2007 | rok 2010 | rok 2007 | rok 2010 | |
| Praha - Ostrava | 3 h 43 min | 2 h 51 min | 2 h 30 min | 52 min | 73 min |
| Praha - Rozvadov | 1 h 47 min | 1 h 10 min | 1 h 10 min | 37 min | 37 min |
| Praha - Cínovec/Petrovice | 1 h 15 min | 58 min | 42 min | 17 min | 33 min |
| Praha - Hradec Králové | 1 h 4 min | 47 min | 42 min | 17 min | 22 min |
| Praha - České Budějovice | 1 h 43 min | 1 h 40 min | 1 h 16 min | 3 min | 27 min |
| Celkem | 9 h 32 min | 7 h 26 min | 6 h 20 min | 126 min | 192 min |
Pozn. Časy v tabulce jsou měřeny za předpokladu dodržování maximální povolené rychlosti a bez zajíždění do center
Zdroj: Zpráva Ředitelství silnic a dálnic
Jednoduchá fyzikální rovnice
Jak vyplývá z předcházející tabulky, největší úsporu času získal řidič na trase mezi Prahou a Ostravou (52 minut), kde byly otevřeny nové úseky dálnice D1 a rychlostní silnice R35. Jelikož v současné době výstavba dálnice D47 je téměř u konce, dá se očekávat, že v blízké budoucnosti by zmíněná cesta měla být ještě rychlejší a plynulejší. Podle ŘSD a jejich propočtů by měla v roce 2009 úspora času dosáhnout pro mnohé řidiče příjemných 73 minut.
„Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat. Je to prostý výpočet vzdálenosti a rychlosti, který ovšem těm zapomnětlivějším z nás připomíná jak se za poslední období změnila česká dálniční síť a jaké investice jsme museli vynaložit. Úspory desítek minut každého z nás jsou v makroekonomickém pojetí ohromné,“ říká k uvedeným číslům generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Ne všude se časy zkracují
Tuzemská dálniční síť se opravdu za posledních několik let výrazně změnila, ovšem změnila se i jejich vytíženost. Zvláště po vstupu do Evropské unie výrazně přibylo kamionů a nákladních automobilů. Nárůst však zaznamenala i osobní doprava. A právě zmíněné uzavírky a nehody, které jsou ve výpočtech opomenuty, mohou cestování řádně protáhnout. Zvláště pokud zvolíte naši bezesporu nejvytíženější tuzemskou komunikaci, dálnici D1, která jen stěží odolává každodennímu náporu desetitisíců vozidel. Dopravní kolaps a několikakilometrové fronty. Takový je častý obrázek na „déjedničce“. Neuplyne dne, aby v médiích neproběhla zpráva o vážné dopravní nehodě, která zkomplikovala situaci a narušila plynulý provoz. Pokud se přidá nějaká ta uzavírka či dopravní omezení, nervozita projíždějících, respektive popojíždějících řidičů prudce stoupá. Současný stav dálnice příliš nepřispívá k lepší a efektivnější mobilitě české veřejnosti.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
