Americké banky začaly s přechodem na onlinové služby kolem poloviny devadesátých let. Dnes je nabízejí všechny velké a střední banky a řada bank menších v nepřetržitém provozu ve škále od kontroly stavu účtu až po platby, peněžní převody, správu aktiv a burzovní makléřství. Některé se zaměřují i na půjčování peněz a na poskytování hypoték.
Užívání těchto služeb není ovšem automatické, a to ani u největších a renomovaných bank jako Chase Manhattan nebo Citibank. Předchází mu založení běžného nebo spořícího účtu, a to většinou nelze udělat online, protože banky se zajímají, proč se účet zakládá, k čemu bude sloužit a kdo ho otevírá. Ve Spojených státech je totiž účet často požadován jako důkaz pro úřady o pobytu na území Spojených států a také jako záruka spolehlivé finanční historie, která je vstupenkou pro využívání výhod internetového přístupu.
Pro menší banky je internetové bankovnictví výhodné, protože nemusejí otevírat tolik lokálních poboček, v jejichž počtu mají konkurenční výhodu velké finanční instituce. V Británii je onlineové bankovnictví poměrně oblíbené a hlavní banky je nabízejí již jako pevnou součást svých služeb. Některé pobočky v centru Londýna hlásí, že 60-70 procent jejich zákazníků využívá onlineového bankovnictví, které je přístupné 24 hodin denně a je navíc zdarma. Registrace přes Internet je jednoduchá a po vyplnění žádosti dostane zájemce do týdne svůj identifikační kód (PIN), aby mohl bankovní operace provádět.
Ze svého počítače mohou klienti nejenom prohlížet stav účtu, ale také převádět peníze (například z obchodního účtu na soukromý). Banky mají také uzavřeny smlouvy s veřejně prospěšnými službami, takže zákazníci mohou například přes počítač platit účty za telefon, elektřinu či plyn.
Belgický zákazník si může prostřednictvím Internetu plně spravovat jakákoli bankovní konta a využívat je k provádění plateb. Podmínkou je, aby jeho banka tuto službu nabízela a uzavřela s ním kontrakt o přístupu na internetovou síť. Za napojení se platí poplatek bance. V Belgii tyto služby nabízejí pouze velké banky, podle tiskového oddělení bankovního sdružení, je jich zhruba deset.
Rakouské finanční ústavy jsou v onlineovém bankovnictví aktivní, mají potřebné vybavení, ale s možným rozšiřováním služeb ještě váhají, protože se obávají hackerů, uvedl Miroslav Homola z největšího peněžního ústavu v zemi, Bank Austria.
Pro založení termínovaného účtu je v Rakousku vždy potřeba osobní účast klienta a převody z účtů prostřednictvím Internetu jsou možné jen ve vnitrostátním, nikoli v mezinárodním platebním styku. Rakouský finanční odborník Dusan Nejedly tvrdí, že finanční ústavy nabízejí své internetové služby klientům s ohledem na jejich bonitu a význam pro banku. Domnívá se také, že je stále mnoho lidí a firem dávajících přednost osobnímu jednání s bankou.
Francouzské banky podobně jako ostatní resorty ve Francii poměrně rychle dohánějí zpoždění, které měly za anglosaským světem ve využívání Internetu, a nabízejí poměrně široké on-line služby. V podstatě všechny velké banky umožňují klientům konzultaci zůstatku na účtech a operací z poslední doby, stejně jako finanční převody v rámci banky. Většina umožňuje provádět po Internetu i finanční převody mimo banku. Obvykle je i možné si objednat šekovou knížku. Běžný je i emailový kontakt se svým bankovním úředníkem, nebo aspoň možnost domluvit si schůzku.
On-line služby nejsou pro klienty bank automatické, ale je potřeba zvláštní předplatné, které se různí podle jednotlivých bank a rozsahu služeb. Bankovní instituce na Slovensku postupně rozšiřují možnosti manipulace s běžnými účty i prostřednictvím celosvětové sítě Internet. Zvyšuje se i počet bank, které kromě pasivních operací umožňují klientům nakládat s finančními prostředky na účtech vyplněním převodního příkazu pomocí standardních internetových prohlížečů. Tatrabanka, která je třetí největší finanční institucí v zemi, nabízí majitelům účtů bezplatné používání internetbankingu včetně aktivních operací, jako je zadání příkazu na úhradu. Kromě toho může klient e-mailem bezplatně dostávat výpisy z účtu.
Slovenská spořitelna umožňuje klientům prostřednictvím Internetu vykonávaní aktivních i pasivních operací se svým účtem. Podmínkou pro zpřístupnění aktivních operací je zaplacení jednorázového poplatku ve výši 900 korun za elektronický osobní klíč, který slouží k zabezpečení důvěrného připojení. Platební příkazy prostřednictvím elektronického bankovnictví jsou však spojeny s nižšími poplatky.
Podobně jako s Internetem obecně, mělo Německo i při využívání Internetu v bankovní sféře ještě před několika lety značné zpoždění za Spojenými státy a některými dalšími vyspělými zeměmi. Toto zpoždění však nyní rychle dohání a "online banking" či "home-banking" prostřednictvím Internetu nebo přímo přes zvláštní programy internetových poskytovatelů AOL či T-Online prožívají bouřlivý rozmach. Zákazníci přitom oceňují především nepřetržitý provoz těchto služeb a nižší poplatky než při tradičním vedení konta.
Všechny větší banky dnes již nabízejí prostřednictvím Internetu nejen informace o aktuálním stavu příslušného konta a pohybu na něm, ale i možnosti dávat elektronicky příkazy k bankovním převodům, a to i do zahraničí (zatím většinou omezeno na maximální sumu 5000 marek). Klient může měnit, rušit či zadávat nové trvalé platební příkazy i provádět obchody s cennými papíry na burze. Speciální programy, například Quicken nebo Dialog, pak umožňují provádět bankovní i burzovní operace na profesionální úrovni.
Zdroj: ČTK