Nakupování přes počítačovou síť má své hranice. Boj o "místo na slunci" v sektoru se blíží ke konci. Většina firem nemá šanci dlouhodobě přežít. Vršící se ztráty jednotlivých společností se stále více stávají charakteristickým rysem pro internetový maloobchod. Šéf lídra sektoru Amazon.com Jeff Bezos odůvodňuje vysoké záporné hospodářské výsledky slovy: "Amazon je proslavený svými ztrátami." Firma od svého založení prodělala milióny dolarů.
Většina jeho konkurentů na tom ale není ve skutečnosti o mnoho lépe. Silně rozšířená strategie co nejrychlejšího zvyšování tržního podílu již nenachází důvěru ani u amerických investorů, což dokládá vývoj akcií firem. Od březnového kolapsu na americkém Nasdaqu papíry Am
azonu spadly o více než padesát procent.Největší rival eBay oslabil z tehdejší úrovně 123 na včerejších 53 dolarů. "Vytvořili jsme zisk pouze v prosinci 1995, šest měsíců po začátku naší činnosti," reagoval na výtky analytiků adresované na rentabilitu společnosti Bezos. "Byla to velká chyba, protože když se rozvíjíte s takovou dynamikou, měli byste dále investovat," dodal Bezos.
Smýšlení šéfů startujících internetových projektů zaměřených na přímý prodej zákazníkům bylo v drtivé většině případů stejné. "Bezhlavá snaha o masívní expanzi se mnoha retailerům na webu nevyplatí. Brzy dojde k přirozené selekci, a právě Amazon.com může vzhledem ke svým finančním potížím padnout do několika týdnů," soudí Michae
l Stevens z Platinum Equities. Finanční ukazatele hovoří celkem jasně. Negativní cash flow, slabý pracovní kapitál a vysoké dluhové zatížení není možné dlouhodobě udržet. Marže internetových maloobchodníků se navíc mnohdy blíží nule.Zdroj: HN z 14. 07. 2000