Na jihokorejskou firmu si brousilo zuby pět světových značek. Ford ale podporují i zaměstnanci Daewoo. Americká automobilka Ford má na dosah převzetí Daewoo. Rozhodí o tom včera výbor, který pro druhého největšího výrobce automobilů v Jižní Koreji vybírá strategického partnera. Američané nabídli za Daewoo 6,90 miliardy USD. Ford tak porazil globální rivaly a stal se favoritem při jednáních o koupi zadlužené korejské automobilky. Výbor zastupujíc
í věřitele Daewoo včera uvedl, že Ford má šest týdnů na provedení hloubkové kontroly. Pak musí automobilka předložit konečné návrhy. Poté bude stvrzena definitivní dohoda. Ford podle věřitelského výboru lépe zaručil "zlepšit hodnotu korporace Daewoo Motor, vůli přinést technologii, poskytnout bezpečí pracovní sile a přispět k růstu a rozvoji průmyslu". Nabídka Fordu byla jednou ze tří, které byly v pondělí předloženy. Společnou nabídku daly DaimlerChrysler a největší jihokorejský výrobce automobilů Hyundai Motor, druhá verze přišla společně od americké společnosti Generál Motors a italské Fiat SpA. Daimler-Chrysler prohrálPlán od Hyundai a Daimleru se jevil jako problematický od samého počátku. Jurgen Schrempp, předseda DaimlerChrysler, totiž pro německý list Frankfurter Allgemeine Ze-itung prohlásil, že americko-německý gigant má zájem pouze o "atraktivní" části Daewoo. Převzetí společnosti americkým Fordem podporují i zaměstnanci Daewoo. Ti se proti Hyundai postavili; protesty přerostly v násilné demonstr
ace, na kterých zapalovali dělnici auta značky Hyundai. Demonstrujícím se nelíbilo, že by se z Hyundai po převzetí Daewoo stal gigant s téměř 90% podílem na trhu. Pokud nebude Ford se stavem automobilky po hloubkové kontrole spokojen, osloví věřitelský výbor další účastníky soutěže. Ford se neuchází o automobilku v Jižní Koreji poprvé. Již v roce 1998 učinil neúspěšnou nabídku na koupi Kia Motors. Kontrolu nad tehdy zadluženou automobilkou získala nakonec společnost Hyundai. Daewoo Motor má roční produkční kapacitu dva miliony vozidel a v Jižní Koreji, jihovýchodní Asii a ve východní Evropě má silnou konkurenceschopnost. V minulém roce prodala druhá největší korejská automobilka 945 000 vozů, z toho 340 000 v Koreji. Získáním Daewoo se novému majiteli nabízí okamžitý přístup na trh, který byl pro zahraniční firmy téměř úplně uzavřen.Zdroj: LN z 30. 06. 2000