Cisco - gigant bez továren

28.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Společnost Cisco je jednou z nejúspěšnějších technologických firem

Společnost Cisco je jednou z nejúspěšnějších technologických firem. Své ostruhy si vydobyla výrobou aktivních komunikačních prvků. Dnešní roční obrat společnosti se pohybuje v řádu 12 miliard dolarů a její kapitalizace činí 480 miliard. Na chvíli se díky tomu vyšvihla do čela žebříčku firem s největší burzovní hodnotou. Společnost ale vlastní pouze dvě z celkem šesti továren, kde se vyrábějí výrobky s logem Cisco Systems.

Většiny zboží, které firma vyrobí, se nedotkne ruka ani jednoho jejího zaměstnance. Zboží je objednáno obchodním partnerem firmy, výroba začne v jedné z partnerských továren, dopravu zajišťuje nezávislý přepravce a rovněž insta

laci provede obchodní partner. Čtyři ze šesti továren, kde se vyrábějí výrobky Cisco, firmě nepatří. Patří ji ovšem kompletní vývoj produktů, divize prodeje, propracovaný informační systém, který popsanou úzkou spolupráci vzájemně nezávislých firem zastřešuje a samozřejmě její značka.

Není přitom nutné, aby divize prodeje uzavírala proces kontaktu se zákazníkem - významná část prodeje se uskutečňuje v takzvaném nepřímém distribučním kanálu, tedy za účasti třetích stran. Divize prodeje ovšem prodej prostřednictvím partnerů řídí. Takže C

iscu v každém případě patří její zákazníci. Zde spočívají reálné peníze elektronického podnikání. Firma sama odhaduje, že tento systém práce jí přináší roční úspory 356 miliónů dolarů. To je ale zřejmě jen ta menší část celkových úspor. Těžko lze odhadnout finanční přínos, který firma získá svoji zvýšenou pružností a schopností lépe reagovat na požadavky zákazníků. Nejedná se už o úspory, ale o oblast reálných příležitostí. Pokud je firma schopna na velmi dynamickém trhu lépe obsloužit zákazníka, může si ukrojit větší krajíc tržeb a zisků.

Velmi podobně to dělají i jiné technologické firmy; není žádným tajemstvím, že většina počítačů a elektronických komponent všech výrobců vzniká na Dálném východě, v Tchaj-wanu, Jižní Koreji nebo Číně. Tyto produkty se poté dostávají na trh pod nejrůznějšími značkami. Tyto společnosti dosahují ve spolupráci se subdodavateli značného mistrovství.

Například Dell dokázal zkrátit cyklus od objednávky přes výrobu a dodávku na nejvýše pět dní. To ukazuje další důležitou vlastnost virtuálních firem, tedy velmi nízkou potřebu provozního kapitálu. Doba obrátky kapitálu se pohybuje v záporných číslech: Díky pružnosti celého procesu dostane podnik za své zboží zaplaceno dříve, než musí zaplatit svým subdodavatelům.

Zdroj: HN z 28. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU