Domácí
ekonomice pomohlo z propadu i to, že lidé více utráceli za spotřební zboží. Favoritem nákupů byly potraviny a vybavení domácností. Ekonomové se však shodují, že růst výdajů domácností je únosný a kvůli větším nákupům nehrozí vzestup cen. Větší útraty za zboží odrážejí skutečnost, že lidé v posledních měsících pociťují oživení ekonomiky na růstu reálných platů. V první čtvrtině letošního roku se nejvíce zvýšily výdaje za poštovní a telekomunikační služby, vybavení bytů a také za potraviny a nealkoholické nápoje. Proč právě za tyto věci?Detailní výsledky výdajů rodin zveřejní statistici až zítra. Na větších útratách za telekomunikace se podepsalo hlavně rozšíření mobilních telefonů. "U vybavení domácností mohlo sehrát roli i to, že lidé začali cítit zlepšení životní úrovně a přestali mít strach z větších investic," míní ekonom Ondřej Schneider z Patria Finance. Největší neznámou jsou pro odborníky větší útraty za potraviny a nápoje. Ceny potravin totiž v posledních měsících stagnovaly, či dokonce klesaly. Něk
teří ekonomové upozorňují, že růst může být dán tím, že statistikové počítají veškeré nákupy v supermarketech a hypermarketech do kapitoly potraviny. Takže, když si člověk koupí v hypermarketu Tesco například elektroniku, objeví se jeho nákup v kapitole potraviny.Stanovisko ČSÚ k této otázce se včera nepodařilo získat. "Na růstu výdajů za potraviny se mohlo podepsat jednak to, že lidé skutečně nakupují více jídla. Nejde o základní potraviny, ale nejrůznější pochutiny a lahůdky. S růstem mezd také řada lidí nahrazuje levnější potraviny dražšími," říká ekonom Evžen Kočenda z Národohospodářského ústavu Akademie věd. "Velkou roli sehrává reklama. Člověk, který dosud kupoval obyčejný bílý jogurt, sáhne po tom, který v televizním spotu propaguje vnadná dáma," dod
ává. Rodiny naopak utrácejí stále méně za dopravu, na čemž se podle ekonomů podepsalo zdražení benzinu. Klesají i útraty za zdravotnictví, rekreaci, kulturu či sport, ale také za alkohol a cigarety.Zdroj: HN z 27. 06. 2000