Nejpozději koncem ledna budou zahájeny dodatečné výplaty peněz některých zkrachovalých bank. A to se týká Pragobanky, Universal banky a Moravia banky. Tuto výplatu dodatečných náhrad umožňuje novela zákona o bankách, která začala platit začátkem září letošního roku.
Klientům nyní budou vyplaceny vklady až do výše čtyř milionů korun a dostanou i svoje devizové vklady, které nebyly pojištěné. Výplatu těchto peněz zajišťuje Fond pojištění vkladů. Předpokládané zahájení výplat je v lednu. Fond zatím jedná s bankami, jejichž prostřednictvím by výplaty měly probíhat. Vše také záleží na spolupráci se správci konkurzní podstaty jednotlivých zkrachovalých bank.
Novela zmíněného zákona přináší i jiné změny. Například by se již nemělo stávat, že se banky budou vyhýbat placení příspěvků do Fondu pojištění vkladů. V minulosti se roční příspěvek banky do fondu určoval jako půl procenta z objemu pojištěných vkladů k poslednímu dni roku. Stávalo se, že banky před koncem roku převáděly miliardy korun na nepojištěné anonymní vklady (např. sem patří depozitní certifikáty či směnky). A nemusely tedy z těchto vkladů nic platit. Začátkem dalšího roku se peníze zase převedly zpět na běžné účty a termínované vklady.
Nyní je stanoveno, že banky platí 0,3 procenta z průměrných vkladů, které se budou určovat jako průměr z vkladů ke konci jednotlivých měsíců. Pokud by některá z bank chtěla využívat trik znovu, musela by převádět peníze před koncem každého měsíce. Je však mnohem složitější manipulovat s penězi dvanáctkrát do roka, a proto se očekává, že vyhýbání se placení do Fondu pojištěných vkladů přestane.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
