V dnešním bohatém světě je však všeho přehršel. Můžeme mít všechno, jde jen o to jak rychle. Věci snadno pořiditelné ztrácejí pak stejně rychle jak byly nabyty svou atraktivitu a bývají odloženy. Konzumujeme a spotřebováváme čím dál tím víc a rychleji. Některé z nás už to ale pomalu přestává bavit. Hledáme věci kvalitní, které vydrží. Které jsou z dobrých materiálů, dobře vymyšleny, dobře vyrobeny. Které kromě vynikající funkce nabízí i skvělý vzhled.
Takové požadavky naplňují výrobky – kola, dánské firmy VIVA. Firma, která si dovolí zaměstnat designéra v dnešní době, kdy se všechno vyrábí v Číně, to jistě myslí velmi vážně a nejde jim o velké objemy průměrného zboží. 20 let zkušeností na trhu bicyklů dává tušit, že jejich dětské krůčky jsou dávno za nimi. Designér Henrik Nørby k návrhům přistupuje s prostým mottem: duše kola vychází z funkce a designu. Není to jen o kvalitních dílech, život městskému kolu dá až jeho vzhled. Jím navržená kola jsou ve vlastní továrně montována a testována ve vlastních laboratořích. Přestože se jedná o téměř zakázkovou výrobu, všechny modely jsou schváleny pro provoz v rámci celé EU. Značka Viva jako jedna z prvních obnovila klasickou technologii kardanu. Pro převod síly se kardan používá dodnes, ovšem pouze u aut a v některých případech u motocyklů. Na kolech se naposledy používal na začátku minulého století.
Kardan
Kardan nebo také kardanův hřídel se pro přenos síly používal jako alternativa k řetězu hlavně na začátku minulého století. Má několik výhod – systém přenosu síly se nemůže zamotat, prasknout, což se může a někdy stává řetězu. Pohyb při šlapání je měkčí a konzistentnější. Jezdec se neušpiní od naolejovaného řetězu. Nemůže se ani o řetěz zranit. Další nespornou výhodou je bezúdržbový provoz vzhledem k tomu, že je síla přenášená hřídelí skryté ve vnější ochranné trubce.
Výkon je rovnoměrný. Účinnost kardanova hřídelu je 94% oproti 75 – 97% u řetězu, kde velmi záleží na jeho stavu. Zajímavý aspekt je také světlá výška, díky absenci přehazovačky, která spodní řetěz stahuje velmi nízko, můžete snadno překonávat i poměrně vysoké překážky.
Kola Viva ale nejsou jenom o kardanu. Jsou také o válečkových brzdách, balónových pláštích a určitě také o nábových převodovkách. Balónové pláště jsou posledním trendem v městských
kolech. Silné 50 - 60 mm pneumatiky pocházejí z období 30. let dvacátého století. Balóny jsou nesmírně pohodlné, tlumí nerovnosti povrchu oproti normálním pneumatikám o 25%. Pro srovnání: Plně odpružený MTB tlumí nerovnosti zhruba o 33%. Velkého valivého odporu se nemusíte obávat. Pneumatiky Schwalbe Fat Frank se hustí na 2 – 4 Bar a při tomto tlaku je valivý odpor dokonce příznivější než u běžných pneumatik. Výhodou je také lehčí kolo bez
mechanických odpružení. Nábová převodovka je výjimečná v tom, že je celé ústrojí skryto
ve středu zadního kola. Nemůže na něj déšť ani prach, spolehlivě přehazovat bude vždy. Oproti přehazovačce můžete přehazovat o libovolný počet stupňů, nikdy vám nespadne řetěz a přehazuje se bez šlapání! Když náhle na nejtěžší stupeň zastavíte před překážkou, můžete bez problémů navolit stupeň nejlehčí! Rozsah běžné 7-mi stupňové převodovky je srovnatelný s 21 převody horského kola a to bez starostí s věčným seřizování přehazovačky a přesmykače. Válečková brzda je také skryta, brzda tedy funguje úplně stejně za sucha i za vlhka. Nemusíte měnit gumové špalky brzd, nemusíte brzdu seřizovat. Její životnost je tak mnohonásobně delší.
A tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Už víte, po čem muži touží? ;-)
www.citybikes.cz



Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
