Co vás čeká a nemine při stěhování

05.12.2008 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Úspěšně jste vyřídili hypotéku a váš nový byt či dům už jen čeká na to, až se do něj přestěhujete? Ještě ale budete muset zařídit pár věcí.

Těm, kteří již někdy stěhování zažili, se možné při pouhé myšlence dělá lehce mdlo. Toho nepořádku, namožených svalů a stresů  v rodině…. K tomu je potřeba přičíst ještě zařizování dalších nezbytných věcí, o kterých mnohdy ani netušíte, že se jimi musíte zabývat. V dnešní době už ale stěhování nemusí být tak zlé. Existují firmy, které vám nábytek a věci nejen snesou ze schodů a odvezou na místo určení, ale také je místo vás sbalí a zase zpátky vybalí na nové adrese, takže večer už jste přestěhovaní bez rizika totálního vyčerpání. Seznam úkonů, které musíte vyřídit, až už bude nábytek spočívat v novém prostoru, vám přinášíme v tomto článku.


Ze zákona máte nárok na neplacené volno 2 dny


Ideální samozřejmě je, pokud se stěhujete například z podnájmu nebo koleje, kam jste žádný vlastní nábytek nepořizovali. Oblečení, knížky a počítač bez problémů odvezete i ve dvou svou věrnou Fabií, aniž byste si tím způsobili újmu na zdraví. Složitější situace nastává, pokud se do nového plánujete přemístit i s nábytkem. Při stěhování obecně platí jedno pravidlo: zbavte se všeho, co nepotřebujete. Opravdu musíte vláčet do nového bytu ten starý gauč, který se vám sice nelíbí, ani ho nepoužíváte, ale co kdyby se hodil? Ani pytlem s oblečením, které jste už dva roky neoblékli, si nové hnízdo zbytečně nezaplňujte. Nábytek, který v nové nemovitosti skutečně upotřebíte, potom svěřte do rukou odborné firmě. Levnější varianta je, že všechno připravíte a stěhováci věci pouze naloží do auta a vyloží na nové adrese, dražší varianta zahrnuje kompletní servis včetně sbalení a vybalení věcí a jejich uložení na místo. Za obyčejné přestěhování v rámci jednoho města zaplatíte přibližně 10.000 Kč (za normálně zařízený byt o velikosti 3+1), přičemž vám firma může prodat či pronajmout i nejrůznější obaly a krabice. Za kompletní servis si potom připlatíte zhruba o deset až patnáct tisíc víc, ale zase si ušetříte hromadu starostí. Zkontrolujte také, zda je stěhovací firma pojištěná, a pokud vlastníte dražší starožitnost nebo kupříkladu originální obraz, sjednejte si pro jistotu připojištění. Firmu se také pokuste kontaktovat několik týdnů před plánovaným přesunem, abyste měli jistotu, že v požadovaný termín bude mít ještě volnou kapacitu. Nezapomeňte: když se stěhujete, máte ze zákona volno na neplacené volno v maximální délce 2 dny!


Přihlášení a odhlášení odběru elektřiny


Myslete také na odhlášení a přihlášení odběru elektřiny. Potřebný formulář si stáhnete z internetu, a až PRE nebo ČEZ váš požadavek zpracují, pošlou vám konečnou fakturu (pokud jste se odhlašovali) nebo písemné potvrzení, že jste se stali novým zákazníkem. Žádost o přihlášení odběru plynu stáhnete rovněž na internetových stránkách potřebné instituce. Pokud také využíváte pevnou telefonní linku, můžete svého operátora požádat o přeložení nebo zřízení nové  pevné linky. Nezapomeňte zajít na poštu, kde si můžete zažádat o přidělení spojovacího čísla (tzv. SIPO) nebo, pokud ho již máte, oznámit změnu adresy pro doručování poukázek SIPO, dále přehlásit poplatky za rozhlas a televizi a také zažádat o zasílání pošty, která ještě dorazí na původní adresu, na vaši novou podací poštu (za tuto službu zaplatíte 100 Kč měsíčně),


Ukončení pojištění a úřady a úřady


Jestliže jste měli původní domácnost či nemovitost pojištěnou, nezapomeňte toto pojištění ukončit nebo změnit. Novou nemovitost nebo domácnost si můžete pojistit přímo v bance při podpisu hypoteční smlouvy, čímž ušetříte čas a navíc můžete získat výhodnější úrokovou sazbu a nižší pojistné. Zajděte se také podívat na městský či obecní úřad v místě nového bydliště a zažádejte o vydání nového občanského průkazu a změnu trvalého bydliště. S sebou si vezměte výpis z katastru nebo list vlastnictví, případně nájemní smlouvu, pokud jste se přestěhovali do družstevního bytu. Za tuto změnu zaplatíte poplatek 50 Kč a zhruba do tří týdnů se dočkáte nové občanky. Změnu adresy je potom třeba nahlásit zdravotní pojišťovně, a to do 30 dnů, bankám, leasingovým společnostem a mobilním operátorům. Podnikáte? Pak vás nemine návštěva finančního úřadu v místě starého bydliště, a pokud si vás úředníci sami „nepředají“, budete muset zajít i na úřad na nové adrese.


Povzbuzení na závěr


Ačkoliv tento výčet může působit lehce hrůzostrašně, věřte, že se to dá celkem bez úhony zvládnout. Hlavně když si uvědomíte, že pochůzky po úřadech a dalších institucích vás čekají pouze jednou, a když si je hned na začátku odbudete, můžete se těšit opravdu už jen na klidné zabydlování v novém. Počítejte však s tím, že na toto vyřizování pravděpodobně padne několik dnů dovolené, protože o polední pauze nebo ráno před prací všechno oběhnout nezvládnete. Ale když už jste si bez problémů zvládli vybrat nebo postavit nemovitost, vyřídit hypotéku (což je ovšem rok od roku jednodušší a rychlejší) a stát se šťastným majitelem bytu nebo domu, tohle už vás rozházet nemůže.

Autorka je ředitelka vývoje produktů Hypoteční banky a členka Výkonného výboru Evropské hypoteční federace.

Autor článku

Radomíra Papoušková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ