S Robertem Pokorným, ředitelem organizační složky Oberbank AG v České republice,
jsme si povídali o protikrizových opatřeních, expanzi či typických klientech této malé banky.
Oberbank je jedním z malých bankovních hráčů na českém trhu. Nicméně, minimálně při pohledu na webové stránky vidíme, že se něco děje. Je to tak, že se snažíte v ČR expandovat?
V ČR expandujeme již pátým rokem, přičemž nejvýznamnější expanzi jsme zaznamenali v letech 2007 – 2008. Takže máte pravdu, rozhodně se v našem bankovním domě něco děje. Náš koncern slaví právě letos v domovském Rakousku významné jubileum. Je tomu právě 140 let co byla naše banka založena. Jsme patřičně hrdi na to, že můžeme říci, že jsme jedna z nejstarších samostatných, nezávislých, regionálních, akciových bank v Rakousku a přilehlých 4 sousedních státech. Krom Rakouska nás najdete také v Bavorsku, České republice, Maďarsku a od letošního roku i na Slovensku. Tato regionální strategie nám nyní v době doznívající finanční krize velmi pomohla a nahrála v podstatě k tomu, že naše banka co se výsledků týče, nebyla krizí vůbec zasažena. Nikdy, v žádném momentu, dokonce ani na podzim min. roku jsme nepřestali klienty úvěrovat a náš koncern neměl potřebu se přihlásit ani o jedno pomyslné euro z tzv. záchranného balíčku centrální banky v Rakousku. Vyrovnaná bilanční pozice platí i pro aktivity pobočky banky v ČR.
Ing. Robert Pokorný (35), absolvent Provozně-ekonomické fakulty ČZU, přišel do Oberbank v roce 2006 z Volksbank CZ. Od roku 1997 působil v řadě bankovních domů - například v Bank Austria Creditanstalt, HVB Bank CZ a Dresdner Bank. Mluví 3 světovými jazyky - německy, anglicky a rusky.
Jak dlouho v ČR vlastně působíte a co jste zde zatím dokázali?
Od roku 2004. Dokázali jsme zde myslím za tak krátkou dobu nevídané – otevřít a rozjet 17 plnohodnotných poboček. Pokrýt tak naší sítí všechny regiony ČR (pozn.: poslední pobočku jsme otevřeli min. měsíc v Ústí n./Labem) a přivítat již na sklonku roku 2008 jedenácti-tisícího zákazníka.
Jak se perete se současným ekonomickým stavem? Jaké jsou vaše “protikrizová opatření“?
Jak jsem již naznačil v první otázce. Se současným ekonomickým stavem se příliš prát nemusíme. Naše konzervativní obchodní strategie a obezřetný přístup k riziku se nám právě v těchto dobách osvědčili. Máme zdravé úvěrové portfolio, větší úvěrové transakce navíc velmi slušně materielně zajištěné, máme řadu nových klientů, kteří právě v této době svěřili své prostředky nám a ne velkým bankám na trhu. Český klient konečně dozrál a pochopil, že největší nemusí vždy nutně znamenat nejlepší či nejbezpečnější. Naše „protikrizová“ opatření jsou dlouhodobě stejná – přebytek likvidity ve všech hlavních měnách, diverzifikované klientské portfolio, velmi častý a kativní kontakt s klientem.
Na jak dlouho Vy osobně odhadujete délku recese v České republice?
Ekonomická veřejnost tvrdí, že již nyní dochází k „odlepení se ode dna“. My jsme v těchto soudech v bance poněkud opatrnější a předpokládáme první známky oživení ekonomiky až v roce následujícím.
Oberbank AG byla založena v Linci roku 1869 jako malá regionální banka. V současnosti má zastoupení již v 5 státech střední a východní Evropy - Rakousku, Německu, České republice, Maďarsku a od dubna 2009 také na Slovensku (kde byl doposud koncern zastoupen jen jako Oberbank Leasing). Koncernu Oberbank AG svěřilo více než 300.000 klientů své vklady v objemu téměř 10mld. Euro (cca CZK 250 mld.). Mimo to spravuje banka cenné papíry klientů v hodnotě 7,3 mld. Euro (cca 180 mld. Kč). Objem vkladů přitom neustále roste a je důkazem důvěry, kterou bance její klienti projevují.
Oberbank AG, pobočka Česká republika je organizační složkou rakouské Oberbank, která působí na českém trhu jako univerzální banka od roku 2004. V listopadu byly otevřeny 2 nové pobočky v Praze 5 Smíchově a Praze 7 Holešovicích, a tak je nyní v provozu 17 filiálek. Oberbank je nyní zastoupena již ve všech regionech České republiky.
Existuje vlastně nějaký spolehlivý ukazatel, který v těchto měsících ilustruje zdraví bankovního domu?
Ano. Je jím zejména likviditní pozice banky. Myšleno schopnost refinancování hlavního objemu úvěrových transakcí časově vyváženou strukturou a objemem primárních vkladů od klientů. Tento ukazatel dává pomyslnou svobodu a nezávislost na refinancování na mezibankovním trhu (pozn.: půjčky mezi bankami navzájem). Jak jsem uvedl výše, právě v tomto ohledu je na tom naše banka v EUR i CZK pozici velmi dobře.
Otázkou, která se přímo nabízí, je profil charakteristického klienta Oberbank. Existuje někdo takový?
Ano. A je jím v oblasti firemní klientely tzv. tolikrát citovaný „SME-klient“. Tj. středně velký, zejména průmyslový či obchodní podnik s obratem mezi 30 – 500 mil. Kč ročně. Střední stav je i hlavní kostrou privátního klientského portfolia.
Kdo a kdy by k vám měl tedy přijít? Čím vynikáte před konkurencí?
Od konkurence nás výrazně odlišuje naše rychlost, flexibilní rozhodování vždy ve prospěch a ke spokojenosti klienta. To nám umožňuje právě vámi zmiňované menší velikost a plochá organizační struktura banky. Na druhé straně u nás klient nalezne kompletní paletu produktů a služeb univerzální banky a krom toho s námi může bankovat již po celé zemi.
Dalším odlišovacím faktorem Oberbanky je absolutně individuální přístup ke každému zákazníkovi bez ohledu na jeho velikost či výnosnost pro banku. Právě toto si v dnešní době klienti velmi cení.
Na vašich internetových stránkách neuvádíte úrokové sazby úvěrů. To je v dnešní době, žádající transparentnost, přinejmenším neobvyklé…
Z odpovědi na předchozí dotaz logicky plyne, že i sazby a ceny „šijeme každému klientovi na míru“. Na druhé straně se podívejte např. do některých médii, kde naše úrokové sazby denně naleznete. Sazebníky banky najdete samozřejmě rovněž na každé pobočce. Navíc – naše www. stránky doznají v letošním roce významných změn právě v souvislosti s touto vaší připomínkou, resp. otázkou.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Být nadále v souladu s naší strategií nezávislým, dynamickým, regionálním hráčem na definovaných trzích (tedy i v ČR), kde klient a jeho zájmy stojí absolutně v popředí. Chceme být na českém trhu atraktivní, dlouhodobou, bankovní alternativou a “štikou“ ve stojatých vodách českého bankovního sektoru.
Děkuji za rozhovor,
Tomáš Skolek



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
