Díky novele zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se změnila řada věcí. V současné době nabízí povinné ručení na českém trhu 15 pojišťoven, které jsou povinně sdružené v organizaci nazvané Česká kancelář pojistitelů (ČKP).
Od začátku roku 2009 se nepojištění řidiči mají čeho obávat. ČKP získala na ně bič v podobě povinnosti placení příspěvků nepojištěných řidičů do Garančního fondu. Mezi další významné změny patří i to, že pojištění vozidla prokazujeme výhradně Zelenou kartou. Změnila se pravidla, kdy volat k dopravní nehodě policii. Zvýšily se limity pojistného plnění povinného ručení. Podrobnější informace naleznete v našich článcích: Rok 2009 přináší řadu změn v povinném ručení a I v povinném ručení se počínaje novým rokem mění spousta věcí . Od poloviny září je účinná vyhláška Ministerstva dopravy, která upravuje mimo jiné i povinnou výbavu vozidla. V článku Jízda po D1? Od neděle jen v zimním obutí se dozvíte podrobnější informace.
Není na škodu zopakovat, že:
- vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, jsou povinni hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do Garančního fondu ČKP;
- sazba příspěvku se podle druhu vozidla pohybuje od 20 do 300 Kč za den (u osobního vozidla 50 – 70 Kč denně);
- příspěvek nenahrazuje pojištění – pokud bude nepojištěným vozem způsobena škoda, zaplatí vedle přísvěvku i celou škodu osoba za tuto škodu odpovědná;
- je třeba si ohlídat, zda vám nevznikla časová prodleva mezi ukončením staré smlouvy a platností nové smlouvy o povinném ručení. Pokud vám skončí smlouva na povinné ručení a vy do 14 dní neuzavřete novou, hrozí vám sankce v podobě pokuty ve výši 2 500 až 20 000 Kč a to od správního orgánu (obecní úřad obce s rozšířenou působností). Je-li prodleva mezi smlouvami např. 7 dní, nehrozí vám sice sankce od správního orgánu, ale musíte zaplatit příspěvek do Garančního fondu!!
Výsledek je ucházející – nepojištění platí
Ještě není známa celá částka, kterou za letošní rok vybrala Česká kancelář pojistitelů od nepojištěných řidičů. Ale z dat, které byly zveřejněny na konci listopadu je zřejmé, že krok zavedení příspěvků do Garančního fondu byl správný. Výzvou k zaplacení příspěvku bylo obesláno (k 23.11.2009) přes 108 000 osob, od kterých byla vybrána částka 50 617 000 Kč. Dle údajů ČKP také klesl počet nepojištěných vozidel v České republice meziročně o 30 % a významně se také snižuje počet nehod způsobených vozidly bez povinného ručení, kde došlo k meziročnímu poklesu o 20 %.
Pokud si chcete spočítat cenu povinného ručení u konkrétní pojišťovny přímo pro vás, pomůže vám Kalkulátor povinného ručení. Prostřednictvím Ručení.cz si můžete nejen spočítat cenu vašeho pojištění, ale můžete si povinné ručení přímo i sjednat on-line!
Pojistný trh v roce 2009
Na začátku roku 2009 nebyla predikce vývoje pojistného trhu příliš příznivá. Nejčastěji jsme se mohli dočíst, že tento rok bude z pohledu dynamiky trhu jeden z nejhorších za posledních 20 let. Předpovědi hlásaly,že bude docházet k výraznému omezování pojištění v oblasti neživotního pojištění. Podnikatelé i velké firmy budou mít tendenci šetřit náklady i v oblasti pojištění. Naroste počet dlužníků a mnohá pojištění budou zanikat i z důvodu neplacení pojistného. A pokud nebudeme započítávat inflaci bude optimistické předpovídat, že trh v roce 2009 bude na stejné úrovni jako v roce 2008. Ne všechny předpovědi se vyplnily. Je pravda, že dynamika růstu pojistného trhu se zpomaluje, ale mezi pozitivní zprávy patří ta, že i přes ne zcela příznivou ekonomickou situaci objem pojistného vzrostl u podnikatelských pojistek, což svědčí o značné vyspělosti české podnikatelské sféry, která si uvědomuje význam majetkového pojištění i v nepříznivých dobách. Celkový objem předepsaného pojistného vzrostl meziročně o 1,7 % na 70,6 mld Kč (údaj za první polovinu roku).
Rok 2010 přinese také řadu změn
Od 1.1.2010 bude účinný nový zákon o pojišťovnictví 277/2009 Sb., který přináší řadu změn ovlivňující spíše pojišťovny než přímo klienta. V první řadě jde o ochranu klienta, proto jsou na pojišťovny kladeny vyšší nároky na řídící a kontrolní systémy a také reporting České národní bance. Ve stručnosti vyjmenujme, že nově budou muset pojišťovny dodat ČNB metody výpočtu pojistného, výpočet výše technických rezerv, položek garančního fondu, i odhad výnosů a nákladů včetně nákladů na odměny pojišťovacím zprostředkovatelům, podrobný odhad příjmů a výdajů z pojišťovací činnosti, včetně odhadované míry solventnosti.




Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
