Dvanáct miliard korun, které dluží včetně penále zdravotním pojišťovnám plátci pojistného, by zdravotnictví významně pomohlo. Ministr Ivan David je přesvědčen, že Správa zdravotního pojištění, s jejímž zřízením počítá a která má mj. převzít kontrolu nad v
ýběrem pojistného, situaci zlepší. Svaz zdravotních pojišťoven má jiný názor."Správa není řešením současných problémů s nedovýběrem, tím je spíše jeden svaz pro všechny pojišťovny," řekl prezident svazu Vladimír Kothera s odkazem, že zaměstnanecké pojišťovny jsou sdruženy ve dvou oddělených organizacích a mimo ně stojí Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Centralizace není podle Kothery řešením. "Loni bylo v sytému veřejného zdravotního pojištění téměř 102 miliard korun. V letech 1993 až 1998 to bylo celkově 472,5 miliardy, přičemž nedovýběr pojistného u VZP činil deset miliard a u zaměstnaneckých pojišťoven dvě miliardy. Procento nedovýběru tak ylo 3,2 procenta, což je výrazně lepší než v jiných odvětvích národního hospodářství," uvedl Kohera na semináři v sen
átním zdravotním výboru.Když se zdravotnický pojišťovnický systém na začátku 90. Let zaváděl, počítalo se s nedovýběrem pojistného kolem šesti procent. Skutečnost, že je o polovinu nižší, podle Kothery dokazuje, že dosavadní kontrolní systém je poměrně účinný
. "Centralizace sice umožní jednotný postup při provádění všech úkonů, ale je zatížena anonymitou ve vztahu k plátcům, neznalostí místních podmínek a tím i nižší efektivitou výběru pojistného. Naopak při individuálním přístupu k plátcům a pojišťovny jsou motivovány, a by získaly pohledávky co nejrychleji, naplnily fond a udržely se na trhu," dodal. Svaz by uvítal, kdyby legislativa obsahovala jiná opatření k efektivnějšímu výběru pojistného než je zřízení centrální instituce, a to například prolomení mlčenlivosti zaměstaneckých zdravotních pojišťoven v případě platební nekázně plátců pojistného.Zdroj: HN z 27. 9. 1999



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
