Doba výměny mincí u komerčních bank byla stanovena na jeden rok, jak je v České republice při ukončování platnosti bankovek nebo mincí obvyklé. Toto období bude trvat od 1.6. 2003 do 31.5. 2004. Česká národní banka bude v souladu se zákonem o ČNB přijímat a měnit neplatné 10 a 20 h mince ještě po dobu pěti let - od 1.6. 2004 do 31.5. 2009.
V průběhu několika posledních let se v oběhu mincí s nominální hodnotou 10 a 20 haléřů objevovaly stále častěji skutečnosti, jejichž řešení vytvářelo konflikt mezi zákonnými úlohami ČNB. Zajišťování plynulosti oběhu drobných mincí mohlo být realizováno jen za cenu rezignace na jeho hospodárnost.
Drobné mince v současnosti plní, a to jen částečně, pouze jednu ze tří funkcí peněz - funkci účetní jednotky. Ostatní dvě funkce neplní. Z přirozených důvodů nikdy neplnily funkci uchovatele hodnoty. V posledních letech ovšem přestávají plnit i funkci oběživa. Tento vývoj je přirozený a odráží změny ve fungování obchodní sítě i ekonomiky jako celku. Souvisí se změnou struktury prodejní sítě, s vývojem preferencí spotřebitelů i s rostoucím významem bezhotovostních plateb. Drobné mince se postupně stávají "mincemi na jedno použití", které jsou sice trvale vydávány centrální bankou do oběhu a různými ekonomickými subjekty občanům, ale dále necirkulují. Pro ilustraci lze dokumentovat, kolik procent mincí vydaných do oběhu v roce 2001 se vrátilo do ČNB. Pokud jde o nominální hodnoty 1,- Kč až 50,- Kč, průměrně to bylo 86,5 %, u mince nominální hodnoty 10 h to pak bylo pouze 19,2 %, z celkové emise pouze 2,4 %.
Bankovní rada ČNB v rámci poměrně široké diskuse dospěla k názoru, že vzhledem k nákladům, které jsou se zajišťováním oběhu mincí nejnižších nominálních hodnot spojeny, neexistuje žádná ekonomicky přijatelná možnost, jak zajistit návratnost mincí obou hodnot tak, aby mohly být v oběhu dále používány.
Zdroj: ČNB



				
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					