Platební kartu využívají při svém podnikání již tři čtvrtiny malých a středně velkých podniků. Společnosti přitom disponují různými typy karet a v průměru používají 2 karty na firmu. Malé a střední podniky využívají při svém podnikání jak firemní a korporátní karty, tak i karty osobní. Nejrozšířenější jsou debetní karty, podniky však používají také kreditní a charge karty.
Důvod k využívání platebních karet vidí zástupci společností především ve výhodách spojených s používáním karet, jako je cestovní pojištění či asistenční služby (22 %), široká akceptační síť (18 %), možnost dobře kontrolovat výdaje (17 %) či možnost rozšíření úvěrového financování (8 %).
Společnosti, které využívají platební karty, se od společností nevyužívajících karty liší v několika ohledech. Mezi firmami využívajícími platební karty jsou ve větší míře zastoupeny firmy s vyšším obratem, které kladou větší důraz na moderní technologie či elektronické bankovnictví a jejich zaměstnanci častěji cestují. Počet zaměstnanců a doba působení na českém trhu jsou přitom přibližně stejné.
|
Technologie |
Společnosti využívající platební karty |
Společnosti nevyužívající platební karty |
|
Mobilní telefon |
98 % |
90 % |
|
Počítač |
95 % |
87 % |
|
Internet |
87 % |
72 % |
|
Fax |
86 % |
74 % |
|
On-line bankovnictví |
54 % |
28 % |
Zatímco větší společnosti se častěji spoléhají na firemní karty, menší firmy často využívají k firemním účelům karty osobní. Průměrná velikost společností používajících firemní karty je 16 zaměstnanců. Osobní karty využívají především společnosti s průměrným počtem 7 zaměstnanců. Společnosti využívající firemní karty se pohybují na českém trhu již delší dobu, v průměru 8 let oproti 6,6 roku u firem využívajících osobní karty. Rozdíly jsou i v jejich podnikatelském zaměření. Firemní karty je možné nalézt především ve společnostech orientujících se na velkoobchod, strojírenství či profesionální služby. Osobní karty si pořizují spíše společností z oblasti výroby, maloobchodu, zábavního průmyslu, cestovního ruchu či dalších služeb.
Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno necelých 188 tisíc firemních platebních karet, s nimiž jejich držitelé uskutečnili transakce v hodnotě přesahující 273 milionů euro. Například v porovnání s Polskem či Maďarskem si tak Česká republika vede velmi dobře - zatímco v Maďarsku dosáhl ke konci loňského roku počet vydaných karet hodnoty 165 tisíc, v Polsku se jednalo pouze o přibližně 80 tisíc karet.
Zdroj: tisková zpráva MasterCard Europe



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
