Vládní novela má přizpůsobit oblast povinného ručení evropským standardům. Oblast pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla prošla na začátku tohoto roku v Evropské unii významnou změnou. Jejím cílem bylo poskytnout poškozeným lepší podmínky při jednání z pojišťovnou o úhradě škody. A to především v případě, že viník nehody a potažmo i jeho pojišťovna jsou z jiného členského státu než poškozený.
V doposud fungujícím systému bylo totiž nutné jednat o náhradě škody se zahraniční pojišťovnou. Tedy v cizím jazyce, v jiném právním řádu a často podle odlišných postupů. Je zřejmé, že takovýto stav znamenal komplikace především pro poškozeného řidiče. Ten, narozdíl od pojišťovny, neměl v převážné většině případů dostatek potřebných zkušeností a znalostí. Jednání se zahraniční pojišťovnou je rovněž i finančně náročnější a oproti vnitrostátnímu trvá vyřízení pojistné události mnohem déle.
Co nás čeká pokud parlament navrhovanou novelu schválí? Pojišťovny budou povinny ve všech členských státech ustanovit škodní zástupce, kteří budou za ně a na jejich účet vyřizovat pojistné události s poškozenými v jednotlivých členských státech. Pokud by český občan havaroval v zahraničí a vznikl by mu nárok na náhradu škody od zahraniční pojišťovny, mohl by se doma obrátit na českého škodního zástupce dotyčné zahraniční pojišťovny. Veškeré vyřizování pojistné události by probíhalo v České republice a v češtině. Peníze se tak k poškozenému dostanou dříve a celá likvidace pojistné události bude jednodušší. Naopak pokud by se vzniklá škoda hradila z pojistky českého řidiče, může se zahraniční řidič rovněž u sebe doma obrátit na tamějšího škodního zástupce české pojišťovny.
Lhůta pro vyřízení pojistné události, kterou novela navrhuje, činí 3 měsíce od podání žádosti. Současný zákon přitom pracuje se lhůtou 1 měsíc. Rozdíl je však v případě nedodržení lhůty. Novela totiž předpokládá, že při nesplnění lhůty vyplatí pojišťovna poškozenému úroky z prodlení. Výše úrokové sazby úroků z prodlení bude odpovídat diskontní úrokové sazbě vyhlašované ČNB zvýšené o 4 % p.a. Tedy při současných sazbách ČNB by činila 5,5 % p.a. Naopak se předpokládá zrušení záloh poskytovaných poškozeným pojišťovnou v případě nedodržení stanovených lhůt.
Aby měli lidé možnost získat informace na jakou pojišťovnu či škodního zástupce se mají obrátit, vzniknou v jednotlivých členských státech národní informační střediska. Ty budou lidem nápomocny. České informační středisko bude provozovat již existující Česká kancelář pojistitelů. Ta v současnosti spravuje garanční fond, který je připraven na krytí závazků pojišťoven v platební neschopnosti.
Součástí novely je i zvýšení minimálních limitů pojistného plnění. Limit pro věcné škody a ušlý zisk zvyšuje z 5 mil. Kč na 18 mil. Kč, limit pro škodu na zdraví z 18 mil. Kč na 35 mil. Kč. Stávající limity se ukazují jako nedostatečné a smlouvy se často uzavírány na vyšší pojistné částky. Evropské limity tak odpovídají i našim potřebám.
Návrh novely obsahuje ještě řadu dalších menších změn. Za zmínku samostatnou stojí návrh změny, která by umožnila pojišťovně požadovat po viníkovy nehody náhradu vyplaceného odškodnění v případě, že viník odmítne zkoušku na alkohol. V případě schválení tohoto návrhu, přibude policistům jeden silný argument jak přinutit řidiče k dechové zkoušce.
Jak se tyto úpravy projeví na ceně povinného ručení? Zvýšení limitů a zavedení služeb škodních zástupců a informační kanceláře by znamenalo růst nákladů pojišťoven, což by znamenalo i růst pojistného.
Vzhledem k tomu, že většina pojišťoven je součástí velkých mezinárodních finančních skupin, nebude pro ně zajištění škodních zástupců velký problém. I výše pojistného plnění pouze jednou z řady složek podílejících se na konečné výši pojistného. Růst pojistného by tak neměl být dramatický.
Žádná pojišťovna však nechce být citována, když se mluví o zdražování. Navíc novela ještě nebyla ani schválena. Proto si na skutečný pohyb pojistného budeme muset počkat až novela vstoupí v platnost. Nicméně důvodová zpráva ministerstva financí k novele předpokládá cca. 10% nárůst pojistného.
Více informací
www.prodej.finance.cz/pojisteni/povinne-ruceni
http://www.prodej.finance.cz/pojisteni/povinne-rucenipojisteni_vozidla/rozcestnik/



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
