Sotva se v Polsku mírně zklidnily emoce kolem daňové reformy, rozhořel se včera ve vládní koalici nový spor, tentokrát o zvýšení agrárních cel v souvislosti s jednáním WTO. Liberální část vlády reprezentovaná vicepremiérem Balcerowiczem, který nesplnil své pohrůžky a zůstává v úřadu, je proti dalšímu zvýšení cel na zemědělské výrobky.
Na druhé straně resorty zemědělství a hospodářství prosazují zvýšení cel u většiny zemědělských výrobků na maximální úroveň, jakou připouští Světová obchodní organizace. Nynější celní sazby jsou totiž často o dost nižší, než WTO připouští (což je též náš případ). Ministr hospodářství Janusz Steinhoff vysvětluje, že zvýšením cel by Polsko získalo v rámci nynějšího kola WTO lepš
í vyjednávací pozici. Podle něj je lepší zvýšit cla než zasahovat na trhu jinými metodami.Nicméně zvýšení cel by zároveň znamenalo zdražení potravin též v Polsku, a tedy i vyšší inflaci. Přitom nynější poměrně značný cenový růst proti původním očekáváním dávají odborníci celkem logicky do souvislosti s předchozím zvýšením cel na pšenici, cukr, maso a mléčné výrobky počátkem roku. Inflační vývoj je také následkem dalších státních zásahů na potravinovém trhu.
Záměry Varšavy zvýšit cla a zavést další netržní opatření kritizovala Evropská unie s tím, že mohou Polsku zabránit ve vstupu v roce 2003, jak si to přeje.
Zdroj: HN z 2. 12. 1999



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
