Příběh kyperské ekonomiky posledních dvou let je přitom klasickou ukázkou toho, co může malé ekonomice uvnitř měnové unie způsobit negativní nabídkový šok v kombinaci s finanční nákazou. Tím nabídkovým šokem máme na mysli kolaps jednoho z hlavních energetických zdrojů, který způsobil dramatický úbytek výroby elektrické energie na kyperském ostrově. Finanční nákaza se pak na Kypr šířila z Řecka, když se bankovní sektor tohoto malého ostrovního státu výrazně angažoval v řecké ekonomice. Kyperské banky tak, kromě toho, že se již spálily na restrukturalizaci vládního dluhu, drží 22 mld. euro privátního řeckého dluhu. Není tedy velkým překvapením, že kyperské banky na tom dnes nejsou nejlépe a potřebují velké sumy dodatečného kapitálu. Ten by teoreticky mohl doplnit stát, ale ten na to nemá.
Ačkoliv kauza finančního kolapsu Kypru má poněkud jiné charakteristiky než vykazovaly ekonomiky zemí pod zkratkou PIGS (kde se nerovnováhy budovaly déle než desetiletí), pak na druhou stranu stále ukazuje na klíčovou slabinu měnové unie. A tou je absence fiskální unie. Pokud ta by existovala, pak by záchrana takových “mikroekonomik” jako je ta kyperská nebyl žádný problém. Takto museli kyperští Řekové prosit o (finanční) pomoc nejprve ruského medvěda a poté i bývalého anglického kolonizátora až nakonec stejně potupně skončili s prosíkem v Bruselu. Kde však logicky měli začít...
Autor působí jako analytik ČSOB (jcermak@csob.cz)



Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
