Matula: Na rozdíl od konkurence nemusíme živit pobočkovou síť

03.05.2013 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Rok 2013 má velkou šanci stát se dalším posunem, kdy online banky ještě více vyrostou a zesílí. Hlavní rozdíl mezi námi a přímou konkurencí, jakou je třeba mBank nebo Air Bank, je v tom, že my nemusíme živit pobočkovou síť, uvedl Miloš Matula, člen představenstva ZUNO Bank AG a ředitel ZUNO Česká republika.

Kolik klientů už ZUNO má a co další plány? Jak si vedete v porovnání s konkurencí?

Musím přiznat, že si ZUNO za necelé dva roky na trhu vede dobře. Jsem rád, že se nám v České republice a na Slovensku podařilo získat více než 170 000 klientů a doufáme, že se nám v tomto roce bude dařit ještě více. Před dvěma lety jsme začali jako banka pro ty, co chtějí především spořit. Nicméně v roce 2013 chceme lidem ukázat, že online banka ZUNO může dobře obstát i jako jejich hlavní banka. S čistým svědomím mohu potvrdit, že máme velkou šanci uspět. Nabízíme kvalitní produkty s nízkými nebo nulovými poplatky. Vedle toho máme bankovnictví, které je pohodlné a intuitivní, přičemž všechno jde zvládnout online, ať už přes počítač nebo mobil. Hlavní rozdíl mezi námi a přímou konkurencí, jakou je třeba mBank nebo Air Bank, je v tom, že my nemusíme živit pobočkovou síť.

Roman Truhlář, generální ředitel mBank, v rozhovoru pro Finance.cz nedávno zmínil, že mBank se už dostala z červených čísel – jako první bezpoplatková banka. Jak je na tom ZUNO?

Rád bych zmínil, že v Česku jsme otevřeli v červenci 2011 a jako start-up máme dlouhodobý plán, jak expandovat a rozrůstat se. ZUNO vnímáme jako mezinárodní projekt a do dalšího vývoje společnosti hodláme stále investovat.

Vidíte nějaký trend v tom, že klienti opouštějí velké banky a přicházejí k vám nebo do ostatních online bank? Můžete nám dát i nějaká čísla?

Je pravdou, že v roce 2012 na sebe menší banky na trhu opravdu upozornily, ostatně přes 1 milion klientů pro tyto banky mluví sám za sebe. Lidé zkrátka zjistili, že existuje alternativa, nový typ bankovnictví, jednodušší, transparentní a levnější. Navíc s kvalitními produkty, dobrým zákaznickým servisem a možností zařídit si všechno přímo z počítače nebo mobilu bez nutnosti chodit na pobočku. Všechny tyto atributy vedly k těmto změnám na trhu.


Čtěte také:

Truhlář: Neúčastníme se dostihu „internetových spořitelen“
Novodomcová: Češi si půjčují více s rozvahou


Myslíte si, že by se velké banky měly bát nízkonákladové konkurence online bank jako je ZUNO?

Bát se je možná silné slovo. Spíše bych bych byl rád, aby je začaly respektovat. Díky tomu, že fungujeme centralizovaně a bez pobočkové sítě, máme výrazně nižší náklady, a proto nemusíme účtovat klientům řadu služeb, které dostanou zadarmo, nebo jen s velmi nízkými poplatky. Současně však nabízíme velmi dobré produkty a propracovaný zákaznický servis. Podle mého názoru se tento rok dá očekávat, že situace se stane ještě dynamičtější, přičemž tradiční banky budou nuceny reagovat na tisíce klientů, kteří k novým bankám přecházejí každý měsíc.

Co může klienta velké banky přesvědčit, aby se stal klientem ZUNO?

Důvodů existuje hned několik. ZUNO umí naslouchat klientům, kteří nejsou spokojeni se svou stávající bankou a nabízí produkty a služby, které přesně odpovídají jejich aktuálním potřebám. Všechny produkty od běžného nebo spořicího účtu až po úvěrové produkty jsou jednoduché. Zkrátka chceme, aby s námi lidé šetřili čas a peníze, než aby trávili hodiny čekáním na pobočkách a utráceli za něco, co můžou mít zdarma. Otevřít účet nebo si vzít půjčku je s námi velmi pohodlné. Uděláte to z domova, kdykoli se vám zachce. Bankovní transakce a nastavení služeb zvládnete po internetu na počítači nebo prostřednictvím smartphonu. Co víc potřebujete?

Jak vidíte konkurencíijiných malých a online bank? Jak se od nich ZUNO liší?

Říkáme, že jsme jednoduchá banka do nepohody. Zvládáme reagovat na potřeby klientů, nabídnout jim jednoduché konkurenceschopné produkty a možnost spravovat banku jak online, tak prostřednictvím chytrého telefonu. Máme pro ně chytrá řešení, která jim usnadní život nebo pomohou v konečném rozhodování jako například úvěrovou nebo refinancovací kalkulačku, vyhledávač bankomatů, poboček a pošt nebo skener složenek a faktur pro rychlejší placení účtů. Už jsme si ověřili, že tato nabídka je pro mnoho klientů atraktivní. Vysoká úroveň spokojenosti našich zákazníků je pro nás tou nejlepší zpětnou vazbou.

Plánujete nějaké nové produkty, například hypotéky?

Nepochybuji o tom, že rok 2012 byl ve znamení expanze, kdy jsme představili online osobní půjčky, refinancování, kontokorent, bezkontaktní kreditní karty a novou mobilní aplikaci pro iOS a Android. Avšak rozhodně neusínáme na vavřínech. Letos nabídneme možnost konsolidace nezajištěných úvěrů a zaměříme se na vylepšení některých produktů založeném na nových funkcích. Produktové portfolio máme víceméně kompletní a úspěšně pokrýváme naprostou většinu potřeb našich klientů. Hypotéky vzhledem k jejich určité komplexnosti v současné době neplánujeme, nicméně je do budoucna rozhodně nevylučujeme.

Plánujete do budoucna nějaké pobočky, nebo chcete zůstat výlučně online?

Být online je hlavní ideou a vlastní životní podstatou ZUNO, což bych rád jako člověk, který byl u prvopočátků banky v roce 2009, zdůraznil. Jsme vhodnou alternativou pro klienty, kteří na pobočkách bank nechtějí ztrácet čas. Pro ty, kteří potřebují přímý kontakt s bankéřem, máme k dispozici kontaktní centrum, které funguje nepřetržitě dvacet čtyři hodin denně, online chat nebo Facebook.

Co se týká nákladů, být online znamená být rozhodně levnější v porovnání s tradičními bankami. Kolik zaměstnanců ZUNO má? Plánujete další rozšiřování?

Od tradičních bank se lišíme v několika směrech. Nepotřebujeme tisíce lidí na to, abychom úspěšně a kvalitně provozovali banku, která je online. V současné době v obou zemích zaměstnáváme zhruba 300 lidí, kteří jsou odhodláni udělat ze ZUNO nejlepší banku na trhu. Jako dobrý příklad mohu zmínit oblast, kterou mám v ZUNO na starosti. Máme skvělé odborníky specializující se na projektový management, technický vývoj a provoz, tedy back office a kontaktní centrum. Musím přiznat, že dát takový tým dohromady stálo hodně času a úsilí, ale výsledek stojí za to.

Jaké způsoby úspor ZUNO jako nízkonákladová banka využívá?

Když vezmeme v úvahu všechny relevantní okolnosti, můžeme tvrdit, že všechno, co děláme, je postaveno na chytrém využití technologií. Fungujeme na centralizovaném obchodním modelu, kdy využíváme úspory získané poskytováním služeb výhradně online. Vždy se snažíme nastavit službu nebo produkt nejen jednoduše, ale zároveň chytře. Co se týká nákladů, jdeme po těch nejefektivnějších cestách, nikdy však na úkor kvality.

Co si myslíte o současném boji ohledně poplatků za vedení účtů?

Jak jsem již zmínil, všechno co děláme, směřujeme k nabídce jednoduchých a chytrých služeb za nulové nebo jen velmi nízké poplatky. To je naše podstata, na kterou jsme hrdí. Klienti se u nás zbytečných a leckdy absurdních poplatků nedočkají, což je pro ně jistě skvělá zpráva.

Jakým směrem myslíte, že se bankovní trh vydá, jaké vidíte trendy?

Rok 2013 má velkou šanci stát se dalším posunem, kdy online banky ještě více vyrostou a zesílí. Tradiční banky budou nuceny vynaložit více úsilí na to, aby klientům nabídly bankovnictví ještě více orientované na koncového zákazníka, zaměřené na efektivitu produktů a využití mobilních technologií. Oproti tomu nové banky jako ZUNO budou usilovat o to, aby se staly pro klienty bankou první volby. A šance rozhodně mají.

Lukáš Pololáník, Finance.cz



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.