Rok 1999 lze v případě strojírenství podle analytiků společnosti Atlantic nejlépe charakterizovat jako rok čekání. Velké společnosti se potýkaly s nedostatkem zakázek, neefektivitou výroby a s finančními problémy. Mnohé se oddaly pasivnímu čekání na revitalizační program či na pomoc zvenčí.
Takový stav se musel nutně promítnout do výkonnosti celého oboru. Ve strojírenství se často jedná o kusovou výrobu (např. výrobní cyklus při realizaci investičních celků trvá často i několik let), a proto není meziroční srovnání tak transparentní jako například v hutnictví. Nejlepší přehled o vývoji podle našeho názoru poskytují údaje prezentované ČSÚ.
Podle údajů ČSÚ nastal v roce 1999 velký propad v kategorii výroby strojů a zařízení, a to o 8,5 %. Tento pokles však byl vyvážen růstem v kategorii výroby dopravních prostředků, kde dominuje Škoda Auto. Pokud bychom uvedené údaje očistili o meziroční růst cen výrobků (růst cen ve strojírenství z důvodu inovací
a zavádění nových produktů bývá obvykle vyšší než celková inflace), byly by uvedené indexy mnohem horší. Pozitivně hodnotím, že podniky byly víceméně schopny reagovat na potíže s výrobou a odbytem redukcí počtu zaměstnanců.V roce 1999 došlo jak k růstu produktivity, tak i k růstu nominálních mezd. Uvedené výpočty ukazují, že nominální růst mezd byl kompenzován odpovídajícím růstem produktivity. Nicméně jsem přesvědčen, že cenový růst v odvětví strojírenství byl mnohem vyšší než celková inflace, a proto rů
st reálných mezd v roce 1999 výrazně převýšil reálný růst výroby v tomto odvětví.Produktivita v kategorii výroby dopravních prostředků je mnohem vyšší než odpovídající údaj v kategorii výroby strojů a zařízení. Z velké části lze tento rozdíl vysvětlit váhou Škody Auto na celkových výsledcích. I po očištění výsledků o vliv této společnosti zůstává mezi oběma kategoriemi velký rozdíl. Tento rozdíl se dá částečně vysvětlit investicemi zahraničních společností do této části strojírenství v minulosti. Na velké
investice zahraničních firem obvykle navazuje řada meších investic dodavatelů komponentů.Na rozdíl od klasické strojírenské výroby je obor výroby dopravních prostředků zastoupen mezi největšími investicemi. Kromě uvedených Volkswagenu a konsorcia Daewoo-Steyer (nyní vlastní Daewoo Avia pouze korejská společnost) provedla velké investice v ČR i společnost Renault. Ta koupila domácího výrobce autobusů, společnost Karosa. Objem investice v tomto případě není znám, protože prostředky byly vynaloženy zejména
na následnou modernizaci závodu a ne na pořízení společnosti. K těmto velkým projektům je navázaná i řada investic v rozsahu 10-50 mil. Kč, které byly zaměřeny na subdodávky pro automobilovou výrobu a výrobu příslušenství.Zdroj: Ekonom 30/2000