Cena, kterou stát dostane za prodej ČKD Dopravních systémů, zatím není známa a podle zástupců německé firmy je jakákoliv konkretizace zatím předčasná. Kdo a jak koupí ČKD Dopravní systémy, je po včerejším vládním rozhodnutí definitivně jasné. Ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr překvapivě prohlásil, že vláda připravila scénář převzetí ČKD DS strategickým partnerem, ačkoli je firma v konkursu. Okamžitě dodal, že bude vytvořena skupina složená z pracovníků Ministerstva p
růmyslu a obchodu, firmy Siemens, věřitelského výboru, správce konkursní podstaty a Ministerstva financí.I když výslovně neuvedl, že vláda prodá Dopravní systémy Siemensu, ze složení komise, jsou zřejmé ministrovy priority. "Siemens je připraven jednat se všemi členy komise, aby bylo co nejrychleji dosaženo znovuzahájení výroby v Dopravních systémech. Uvítáme všechny kroky, které k tomuto cíli povedou," uvedl tiskový mluvčí Siemens ČR Karel Sedláček. Grégr se v pátek setkal s nejvyššími představiteli něme
cké společnosti Siemens v čele s předsedou představenstva Heinrichem von Piererem.Zda jednali i o ceně, za kterou je německá firma ochotna ČKD DS koupit, však Sedláček odmítl jakkoliv komentovat s tím, že by to bylo předčasné. "Nyní se v Německu připravují odborníci, kteří by do ČKD DS přinesli nové know-how," dodal Sedláček. Siemens chce v ČKD Dopravní systémy založit kompetenční centrum pro vývoj a vlastní výrobu i prodej kolejových vozidel. Podle tiskového mluvčího je Siemens ochotný investovat do rozvo
je podniku několik set miliónů korun.Na základě dosavadních jednání obdrží Dopravní systémy v prvním pololetí letošního roku více než 800 miliónů korun, které budou použity na financování deseti lokomotiv pro Vietnam, výrobu vozů pro pražské metro a dodávky náhradních dílů pro 72 tramvají do Manily. Plné obnovení výroby se očekává v první polovině března. Z právního hlediska je vládní scénář na prodej firmy v konkursu neobvyklý. Za normálních okolností jedná o prodeji vždy správce konkursní podstaty, který firmu rozprodává buď po částech, či jako celek.
Vždy ale na základě vyhlášení veřejné soutěže a za nejvyšší cenu. "Scénář není bez uvedení konkrétních podmínek průhledný. Může dojít i k poškození věřitelů, pokud se stát rozhodne preferovat jednoho zájemce o koupi," uvedl pro HN šéf plzeňské Škodovky Martin Roman, kterého zpráva viditelně zaskočila. Škoda Plzeň nedávno vyjádřila zájem na převzetí některých zakázek Dopravních systémů. Na ČKD DS byl uvalen konkurs 28. ledna. Jediným oficiálním zájemcem zůstal po odstoupení francouzské firmy Alstom právě německý Siemens.
Hospodářské výsledky ČKD Dopravní systémy (údaje z rozvahy společnosti k 31. 10. 1999, v tis. Kč)
Aktiva/Pasiva | 6 326 828 |
Základní jmění | 925 989 |
Vlastní jmění | -3 352 547 |
Hospodářský výsledek minulých let | -3 272 832 |
Hospodářský výsledek za účetní období | -1 014 415 |
Cizí zdroje | 9 229 896 |
v tom bankovní úvěry | 2 278 425 |
Zdroj: HN z 29. 2. 2000