Pro podniky je připojení na síť stále více nástrojem komunikace a zdrojem informací
Nejvíce nepřipojených firem k internetu je v oblasti stavebnictví a v potravinářském prů
myslu. Během posledních pěti let došlo k nárůstu připojení k internetu u českých firem z jednoho procenta na loňských 91 procent. Ryze české firmy přitom v tomto ohledu zaostávají za podniky se zahraniční majetkovou účastí. Vyplývá to z údajů agentury Markent a posledního průzkumu, který provedla koncem loňského roku na vzorku 609 podniků s více než 25 zaměstnanci.Zástupci zkoumaných podniků vidí v připojení na síť především zprostředkování komunikace a vyhledávání všeobecných informací. Vnímání internetu jako prostředku komunikace vzrostlo za poslední kalendářní rok o čtrnáct procent (na 82 procent) a vnímání tohoto média jako zdroje všeobecných informací vzrostlo za stejné období ze 43 na 76 procent. Pro podnikatele je internet také ze 67 procen
t zdrojem odborných a aktuálních informací. Pro 26 procent dotázaných je i prostředkem vzdělávání, pro 14 procent skýtá možnost nákupu zboží či služeb. Procento firem, které v internetu vidí i zdroj zábavy, je sice menší, ale meziročně vzrostlo ze šesti na 11 procent.Nejčastěji využívanými službami na internetu jsou podle respondentů především elektronická pošta a webová prezentace, které jsou využívány ve všech připojených podnicích. "V necelé desetině firem mají k elektronické poště nebo www stránkám přístup všichni zaměstnanci, zatímco ve většině podniků mají k těmto službám přístup jen vedoucí zaměstnanci či jen část managementu," řekl včera HN vedoucí projektu Jiří Remr. Podle něj práci s internetem dotázaným nejvíce znepříjemňuje pomalé načítání info
rmací a vysoké poplatky za provoz. "Výši poplatků považuje za hlavní problém připojení dvakrát více respondentů než například ochranu soukromí," dodal Remr.Při srovnání jednotlivých oborů je nejméně připojených společností v potravinářském, sklářském a keramickém průmyslu (86 procent) a ve stavebnictví (82 procent). Naopak z oblasti dopravy a elektrotechnického průmyslu jsou připojené všechny dotázané společnosti. Nejčastěji uváděnými důvody, proč společnosti internet nepoužívají, jsou finanční náročnost
zavedení (38 procent) a obavy z toho, že by zaměstnanci nedokázali internet dostatečně využívat (30 procent).Zdroj: HN z 9. 3. 2000