Odběratele chrání převis nabídky

13.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Kromě přímých dopadů na chemický průmysl, výrobu plastů a textilií doléhá růst cen pohonných hmot i na další sektory

Kromě přímých dopadů na chemický průmysl, výrobu plastů a textilií doléhá růst cen pohonných hmot i na další sektory.

Tuzemské firmy si v krátkodobém horizontu nemohou dovolit promítnout růst vstupů do cen výrobků, služeb a prací.

Autodoprava

V nákladní dopravě se růst nákladů dá jen velmi obtížně promítnout do vyšších cen za služby kvůli kritickému převisu nabídky nad poptávkou. Ten činí údajně až 40 procent. "Kvůli obrovskému konkurenčnímu tlaku je otázka, kdo si dovolí zvednout cenu. Letos je totiž situace na dopravním trhu ještě horší než vloni, protože celkový počet kamiónů zase o tisícovku vzrostl," řekl HN ředitel marketingu firmy Četrans z Ústí nad Labem Jaroslav P

růša. Dopravní společnosti podle něj jezdí na hranici přežití. "Takovou situaci mnohé nemohou dlouhodobě překlenout. Navíc se k nám tlačí firmy ze států EU, které naopak dostatek kapitálu na přežití nejhorší situace mají," dodal Průša. Ceny se podle něj asi pohnou, ale vůbec nedokáže odhadnout o kolik.

O nic lepší není situace v autobusové dopravě. "Nárůst cen pohonných hmot je skutečně dramatický," řekl HN Jaroslav Hanák z vedení Svazu zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě a majitel soukromé přepravní firmy FTL Prostějov. Polovina autobusových společností jezdících na pravidelných linkách využila možného zdražování již na začátku roku a zvedla ceny v průměru asi o osm procent. "Vzhledem k tomu, že cena jízdného je regulována, jsou vlastně pro letošek se z

dražováním na konci," dodal Hanák. Z tohoto důvodu chce svaz tlačit na vládu, aby konečně přijala řádnou koncepci podpory veřejné dopravy, jinak se časem veřejná doprava podle Hanáka zhroutí.

"V nákladní dopravě je ekonomická situace skutečně tragická," řekl HN Martin Špryňar ze Sdružení Česmad Bohemia, které sdružuje většinu dopravních firem na silnici v ČR. I on se domnívá, že by bylo logické, kdyby autodopravci vzhledem ke strmě stoupajícím cenám přikročili ke zdražování. "Konkurence je však drží v šach

u, takže mnozí dopravci jezdí s nulovým ziskem," dodal Špryňar.

Stavebnictví

Ředitel marketingu Vojenských staveb CZ Jaromír Jirman shrnuje situaci slovy: "Pokud jde o naši vlastní produkci a uplatnění autodopravy a stavebních mechanismů, dá se očekávat částečné promítnutí vyšší ceny paliv ve výstupních cenách za tyto služby. Na druhé straně to však při přetlaku nabídky znamená riziko, že výstupní ceny nebudou konkurenceschopné. Druhá možnost je ceny nezvyšovat, což však nutně znamená dopad na rentabilitu

. Podle vývoje na trhu jsme se rozhodli uplatňovat kombinaci obou způsobů." Stavby silnic a železnic počítají podle svého mluvčího Zdeňka Procházky se zdražením svých aktivit. "Snažíme se však najít různé prostředky, jak tento vliv minimalizovat," dodal.

Z

dražení činnosti stavebních firem bude mít zřejmě určité zpoždění. Část kapacit a materiálů však firmy nakupují od svých partnerů a v těchto případech očekávají rychlejší reakci na zvýšení cen benzínů a nafty. Poměr mezi tím, nakolik zvednou ceny a nakolik sníží rentabilitu se u těchto dodavatelů nedá podle Jirmana v současnosti přesně stanovit. "Očekáváme, že v krátkém časovém horizontu se zdražení více promítne do rentability a v delším horizontu se projeví snaha uplatnit dražší pohonné hmoty do ceny výrobku či služby," řekl.

Zemědělci a nafta

Zvyšující se ceny pohonných hmot se dotýkají i zemědělské a lesnické prvovýroby. Podle tajemníka Agrární komory ČR Jana Záhorky činí podíl spotřeby PHM na všech nákladech průměrně patnáct procent. "Každé další zvýšení cen nafty se výrazně podepíše na růstu cen vstupů do zemědělské výroby," řekl Záhorka s tím, že se tak stále více rozevírají nůžky mezi rychlejším růstem cen vstupů a pomalejším růstem cen zemědělských výrobců. "Nutno dodat, že ceny zemědělců se loni

nezvyšovaly, naopak u všech důležitých zemědělských komodit klesaly", dodal tajemník AK. Kvůli zhoršování této situace bude AK po státu požadovat kompenzace za loňské ztráty.

Zdroj: HN z 13. 3. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU