Schválení zákona o transformaci Českých drah do léta je nejisté

21.04.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Zástupci Unie svobody požadují při transformaci drah oddělení nákladní dopravy od osobní

Zástupci Unie svobody požadují při transformaci drah oddělení nákladní dopravy od osobní. Očekávání výměny ministra dopravy a spojů Antonína Peltráma poslancem Jaromírem Schlingem blokuje projednávání zákona o transformaci Českých drah. Shodli se na tom včera zástupci ministerstva dopravy (MDS) a železničních odborů. Peltrám počítal s předložením zákona na červnové schůzi Poslanecké sněmovny. Termín souvisel s kontrol

ou plnění podmínek ze strany ČR při přípravě na vstup do EU. Někteří pracovníci resortu včera zpochybnili splnění tohoto termínu.

Kvůli personálním změnám se včera bez výsledku již nad třetí verzí transformačního zákona rozešla tzv. malá tripartita, tedy zástupci ministerstva, odborů a zaměstnavatelských svazů. "Ve chvíli, kdy je znám termín nastoupení nového ministra, není korektní o takovém zásadním zákoně se bez jeho vědomí bavit," uvedl zástupce Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jiří Kratochvíl. Se

stejným výsledkem skončilo také projednávání zákona ve správní radě ČD, když se na úterní jednání z jejích 13 členů dostavilo pouze pět osob.

Podle Kratochvíla je nejnovější návrh MDS o transformaci drah téměř totožný s předlohou, kterou již loni poslanecký klub ČSSD i správní rada drah odmítly. Zákon stále počítá s rozdělením správy železniční infrastruktury a provozu drážní dopravy do dvou zcela samostatných firem. S tím odbory ani vedení ČD nesouhlasí a přiklánějí se k zachování modelu unitární železni

ce v organizaci holdingového typu, který byl použit u německých Deutsche Bahn.

"Zákon o transformaci ČD bude nepochybně obsahovat majetkové oddělení infrastruktury od provozování drážní dopravy. Nemyslím si, že by tato věc vyvolávala nějaký konflikt mezi resortem a dráhami," řekl včera budoucí ministr dopravy Jaromír Schling. Podle svých dřívějších vyjádření nemá v úmyslu na Peltrámově verzi transformace ČD nic zásadního měnit.

Své názory na transformaci se včera pokoušeli sjednotit dopravní experti a poslanci parlamentních pravicových stran. Podle informací HN se shodli na nutnosti oddělit od přepravní činnosti tzv. oživlou dopravní cestu, tzn. infrastrukturu včetně zabezpečení jejího provozu. "Zásadní shoda panuje také v tom, že transformaci je nutno pro

vést rychle," sdělil zdroj HN, který nechtěl být jmenován.

Zdroj: HN z 21.4. 20000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU