Reklamní agentury si mohou mnout ruce. Ministerstvu financí se do návrhu zákona o obecních daních nepodařilo protlačit daň z reklamy. To znamená, že pokud bude návrh zákona schválen v podobě, v jaké prošel prvním čtením, obce nebudou moci vybírat daně za venkovní reklamní plochy. Dosud provozovatelé reklamních ploch platí jen za billboardy a reklamy, které jsou na obecních prostranstvích, naprosto minimální částky. Poplatky jsou totiž vypočítávány z půdorysů ploch. Ten je samozřejmě naprosto zanedbatelný, za billboard tak platí maximálně deset korun za den. Navíc jsou poplatky podle současných norem velmi obtížně vymahatelné a za velkou část billboardů provozovatelé nic neplatí. Podle návrhu ministerstva fin
ancí měli platit provozovatelé reklamních ploch za všechny reklamy, které jsou viditelné z veřejných prostorů.Navrhovaná daň měla činit pět až deset korun za každý metr čtvereční plochy reklamy na den. To však poslanci nepřipustili. Návrh zákona o obecních daních by přitom měl v budoucnu umožnit vymáhat peníze za leccos. Pokud bude schválen v podobě, jakou má nyní, umožní obcím požadovat například daň ze psa, ze vstupného, z ubytování nebo za lázeňský nebo rekreační pobyt. Proti žádné z těchto daní poslanc
i větší výhrady neměli. Hned při první příležitosti však sněmovna návrh zákona ministerstvu financí vrátila s tím, aby byla vyřazena daň z reklamy. "Byl vrácen s tím, že existoval požadavek, aby tam nebyla daň z reklamy," řekl mluvčí ministerstva financí Libor Vacek. Při druhém pokusu letos v květnu proto ministerstvo financí daň z reklamy vypustilo a u dalších daní snížilo jejich možnou výši.Návrh bez problémů prošel do druhého čtení. Podle neoficiálních informací z ministerstva financí vyřazení daně z reklamy "zařídily" reklamní agentury lobbováním u poslanců. To částečně připustil i ministr financí Pavel Mertlík. "Vím, že tento návrh narážel na odpor především asociací provozovatelů reklam s tím, že navržené daňové zatížení považují za neúměrně vysoké," řekl Mertlík. Poslanci však jakékoli lobbování odmítají. "K celému tomuto zákonu máme výhrady. Vidíme v něm snahu zadními vrátky zvýšit daně, a proto jsme ho nepodporovali," řekl předseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Vlastimil Tlustý (ODS).
Poté,
co byl paragraf o dani z reklamy ze zákona vypuštěn, ODS jej však v prvním čtení podpořila. Místopředseda rozpočtového výboru sněmovny Michal Kraus (ČSSD) zase tvrdí, že daň z reklamy nebyla dobře zpracovaná. "Vypadalo to, že by se daň z reklamy měla platit takřka ze všeho. Pokud by zůstal výklad, jaký tam byl, platily by se daně i z něčeho, co si pověsíte na plot. To by nebylo dobré" řekl Kraus.
daň infrastrukturní
daň za lázeňský nebo rekreační pobyt
daň z odpadů
daň ze psa
daň z ubytování
daň ze vstupného
daň z výherních a nevýherních hracích přístrojů
daň za zvláštní způsob užívání veřejného prostranství
Zdroj: LN z 26. 4. 2000