Leckteří mladíci vydělali na prodeji českých serverů stamiliony. Zopakovat tento úspěch už však nelze. Krásný sen o snadném zisku na internetu skončí zřejmě pro mnoho podnikatelů v ČR i ve světě dřív, než začal. Po propadu akcií jim další ránu zasadil Richard Grasso, prezident Newyorské burzy. Podle něho tyto firmy již léta slibují zázraky, ale stále neukázaly schopnost generovat hotovost. Také uznávaný list Barron's předpověděl, že vzhledem k nedostatku kapitálu přežíje na síti
jen desetina dnes aktivních firem.Prudké ochlazení technologické horečky je nejzřetelnější na burze. Index Nasdaq, který v loňském roce vylétl o neuvěřitelných 85 %, letos naopak již 8 % ztrácí. Včera pak znehodnotil o další 3,5 %. Důvěřivci, kteří letos vsadili například na prodejce dětského zboží EToys, přišli již o 75 % úspor. Dalším firmám ze seznamu Interactive Internet se nevede o mnoho lépe.
Podle Tomáše Holinky z Private Investors se negativní nálada neomezí na USA. "Je velmi nepravděpodobné, že by se Evropa, a tím i ČR vyvarovaly této selekční fáze." Vlna "internetových krachů" ale nemusí Česko zasáhnout tak tvrdě jako jiné země v regionu. Jak soudí Jiří Hlavenka ze společnosti Computer Press, internetový trh v ČR má už vhodnou strukturu: "Je uspořádanější, více podobný vyspělým zemím. Najdete zde typické lídry: tři velké portály, pět šest silných médií, obchody více či méně úspěšně napodobojující Amazon, velký aukční server atd." Jinde je situace o poznání horší: "To v Polsku je asi dvacet portá
lů a skoro každý týden někdo spouští další - do tak zmateného, nevyprofilovaného trhu moc investorů nechce."Šestadvacetiletý Ivo Lukačovič nedávno prodal třetinový podíl ve svém Seznamu.cz. Cena je utajena, nicméně právě v těchto týdnech se rakouský holding EPIC rozhodl zaplatit 104,5 mil. Kč za stejný podíl v Atlasu. Tento portál je přitom jen Lukačovičovým slabším konkurentem - podle auditu DCCI má třikrát menší navštěvovanost a tedy i příjmy z reklam.
Zdroj: HN z 9. 5. 2000