Evropané si stále častěji objednávají letenky a dovolenkové pobyty prostřednictvím sítě sítí. Zaostávání za Spojenými státy se však zatím nezmenšuje.
Odhady se liší, trend je však zcela zřetelný. Internet začíná ovládat cestovní ruch, který dnes tvoří jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících segmentů e-businessu. Virtuální obchody v evropské turistice se podle americké analytické společnosti Phocuswright letos meziročně zvětší o 339 % a dosáhnou 3,1 miliardy eur (2,79 miliardy USD). Pro další léta předpokládá včera zveřejněná analýza přírůstek zhruba tři miliardy eur ročně.S poněkud opatrnějšími odhady přichází výzkumný ústav z dánského Bornholmu (RCB), podle něhož tržby v západoevropském cestovním ruchu vytvořené prostřednictvím internetu dosáhnou letos dvou miliard dolarů, napřesrok 3,2 miliardy dolarů a v roce 2002 čtyř miliard dolarů. Podíl internetových obchodů na celkovém obratu západoevropského turistického průmyslu tr
vale roste a poroste.Rozhodující část tržeb připadá na Velkou Británii a Německo (28, respektive 27 procent) následované dvěma skupinami po osmnácti procentech (Skandinávie, Finsko a Island, resp. Francie, Benelux, Rakousko, Švýcarsko a Irsko). Zbývajících devět procent internetových obchodů připadá na turismus ve středomořských zemích. Více než polovinu obratu vytvořil elektronický prodej letenek a další služby související s leteckou dopravou. Hotelové služby a katalogové zájezdy získaly po pětině trhu.
Elektronické obchody ve světovém cestovním ruchu se do roku 2003 oproti letošku zečtyřnásobí na 29 miliard dolarů. Na trhu se přitom udrží jen každý pátý webový prodejce, předpokládají analytici přední světové bankovní a brokerské společnosti Bear, Stearn
s & Co. Tradiční agentury a prodejci se nyní musí specializovat zejména na luxusní nebo dobrodružné cestování a další zvláštní nabídku, jinak jim hrozí osud 1800 firem, které zkrachovaly za pouhé první pololetí minulého roku, varují.Podstatně rychlejší růst virtuálních obchodů v cestovním ruchu očekává americká GartnerGroup. Její včera zveřejněná prognóza předpokládá, že třicet miliard dolarů, šestkrát více než loni, utrží internetové cestovní kanceláře už napřesrok. Počet vypravených turistů se do loňska od roku 1996 téměř ztrojnásobil a dosáhl 85 miliónů, dodává k tomu Americká asociace turistického průmysl
u, citovaná agenturou Reuters. Prudký vzestup západoevropské "turistiky přes internet" podněcují mj. změny dovolenkových zvyklostí v zemích patnáctky. Rekreanti se orientují na kratší odpočinek a letecké cestování, upozorňuje Phocuswright.Zdroj: HN z 11. 5. 2000