Trh s manažery "na dobu určitou"

15.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

V zahraničí ve sféře řízení firem roste poptávka po "dočasných manažerech", resp

V zahraničí ve sféře řízení firem roste poptávka po "dočasných manažerech", resp. "manažerech na dobu určitou". Příčinou této poptávky je stoupající počet fúzí či třeba stále tvrdší konkurence. Potvrzují to německé zkušenosti. Latinský výraz "interim", resp. "ad interim", má významy: předběžný či předběžně, zatím, dočasně, na přechodnou dobu, na určitou dobu. Dosud se jej používalo převážně v oblasti práva a diplomacie. Ale nyní se přenáší i do managementu, o čemž svědčí stále častější používání termínu "interim manager", resp. "Interimsmanager".

I dříve se vyskytovali manažeři najímaní firmami pouze na určitý čas čí spíše pro určitý úkol. Šlo o to, aby tito lidé řídili úkoly spojené s restrukturalizací nebo sanací. Dnes však jde hlavně o to, aby takovíto manažeři vypomáhali při rozvojových projektech podniků, či je přímo uváděli v život. K úkolům pro dočasné manažery patří mj. i vedení firmy v situaci, kdy přechází z rukou jednoho vlastníka do rukou jiného

vlastníka, anebo tehdy, je-li nutno připravit podnik ke vstupu na burzu.

Zájem mají hlavně středně velké firmy

V Německu se ukazuje potřeba dočasných manažerů pro výše uvedené úkoly hlavně v podnicích se 200 až 500 zaměstnanci. Nicméně ve velkých podnicích je také poměrně značná - a to včetně velkých holdingů a bank. Toto je jeden z poznatků agentury Ludwig Heuse GmbH v Kronbergu, která se specializuje na personální poradenství a vyhledávání nových manažerů. Tato organizace uskutečnila anketu týkající se

dočasných manažerů u 400 německých firem.

Většina dočasných manažerů je firmami vyhledávána a najímána pro rozjetí podnikatelských projektů. Jen asi v pětině případů jsou manažeři najímáni pro řešení komerčních problémů firem, o nichž se firmy evidentně domnívají, že jsou s to je vyřešit vlastními silami. Přibližně v polovině případů je dočasný manažer najímán do pozice jednatele té které firmy, anebo se stává členem jejího představenstva.

Nástup okamžitý

Zhodnocení ankety ukázalo, že téměř stoprocentně (v anketě se to ukázalo konkrétně v 96 procentech odpovědí) platí pravidlo či zákonitost, že firma, která chce dočasného manažera, požaduje ho ihned, resp. velmi rychle. Ve výhodě jsou tudíž lidé, kteří jsou okamžitě k dispozici a nemají žádné pracovní záv

azky jinde a kteří jsou také s to okamžitě se začít zabývat rozvojovými projekty firem.

Na zapracování mají nově najatí dočasní manažeři doslova jenom několik dnů, zkušební lhůta u nich samozřejmě nepřichází v úvahu. Očekává se od nich, že v krátké době "rozhýbou" chod věcí, že dokáží to, co se nepovedlo manažerům fungujícím ve firmě "nastálo" za několikrát delší dobu.

Nejde zdaleka pouze o odolnost proti stresu

Od dočasných manažerů se očekává velká profesní a životní zkušenost, schopnost rozhodovat se i ve složité situaci a navíc pohotově, vysoká odolnost vůči stresům, schopnost motivovat lidi a schopnost poradit si s překážkami pokud možno vlastními silami.

Anketa ukázala, že pokud jde o samotné dočasné manažery - podle toho jak sami uváděli - pokud pociťují stres, pak je to čtyřikrát častěji v případech restrukturalizace firem než v případě rozvojových podnikatelských projektů. Souvisí to zřejmě se skutečností, že v případě restrukturalizace přichází dočasný manažer do prostoru s předem vymezenými mant

inely, zatímco v druhém případě si směr cesty a šíři prostoru mezi mantinely určuje do značné míry sám.

Ředitel agentury L. Heuse k výběru manažerů po stránce odolnosti proti stresům ještě dodává, že agenturu ani podnik, pro který jeho organizace vyhledává dočasného manažera, vůbec nezajímá, jak a proč ten který adept připadající v úvahu ukončil svou předchozí práci. Velkou roli však hraje to, aby nešlo o labilní a kolísavou osobnost. "Pro nás je důležité, aby takový manažer nepřenášel do současné doby pří

padná traumata ze své minulosti," dodává.

Kontrakt trvá 10 měsíců

Situace v různých firmách je samozřejmě různá, nicméně nejčastěji se od dočasného manažera očekávají výsledky do tří až osmnácti měsíců od nástupu do firmy. Průměrná délka doby, na kterou se s ním uzavírá smlouva na výkon dočasné manažerské funkce, je 10 měsíců.

Jsou případy, kdy určitý člověk působí jako dočasný manažer v několika firmách po sobě, a to event. s časovými přestávkami trvajícími až několik měsíců. L. Heuse uvádí případ, kdy jistý manažerský odborník dokázal uvést do chodu během pěti let rozvojové podnikatelské projekty v šesti podnicích, přičemž prodlevy mezi ukončením činnosti v jedněch a nástupem v dalších firmách v jeho případě nepřesáhly v časovém součtu 17 měsíců.

Vhodné i pro lidi zralé a dokonce i starší

Heuse říká na základě ankety, ale i delší a širší zkušenosti své agentury, že pro vykonávání funkcí dočasných manažerů jsou optimální osoby ve věku od 40 do 60 let, i když pamatuje také případy, kdy se osvědčili i mladší lidé. V žádném případě se však neosvědčili a neosvědčují lidé, jimž šlo či jde o to, aby v podniku, který je najal, udělali kariéru, dodává vzápětí. "V úvahu pro nás připadají především takoví lidé, kteří mají kariéru za sebou, ať už byla jakákoliv a kde

koliv. Musí prostě jít o vyrovnané lidi. My jim sice nabízíme zajímavé manažerské projekty, ale nikoliv možnosti kariérního vzestupu." Ostatně poměrně krátká doba, na kterou jsou dočasní manažeři najímáni, to ani dost dobře neumožňuje.

Heuse ještě připojuje poznámku, že výkon funkce dočasného manažera je navýsost samostatná a individuální záležitost. To je důvod, proč jak agentura, tak firma, pro kterou agentura vyhledává vhodné adepty, dávají přednost osobám ekonomicky nezávislým.

Jen na vymezenou dobu

Li

dé přicházející v úvahu pro funkce dočasných manažerů musejí také předem počítat s tím, že jakmile dokončí projekt, kvůli němuž je firma angažovala, zase z této firmy odejdou. Musejí být tedy ochotni hladce a bez jakýchkoliv emocí z podniku odejít. Na tuto okolnost je zapotřebí přicházející dočasné manažery včas upozornit, zvláště pokud se ukazuje, že si ji sami event. ne dost dobře uvědomují.

Není žádoucí, připojuje k tomu Heuse, aby dočasný manažer během působení ve firmě podnikal kroky k tomu, aby svou pozici a funkci na dobu určitou změnil v trvalou, např. tím, že začne dávat najevo, jak je pro firmu vlastně "nepostradatelný" atp. V praxi však prý ke změně pozice dočasného manažera v trvalou dochází jen zcela výjimečně.

Dočasní manažeři jsou chápáni jako pružný nástroj firemního řízení, který není zabudován do firemní hierarchie a u něhož právě díky krátkodobosti manažerského angažmá existuje větší pravděpodobnost, že manažer bude produkovat nové myšlenky a nekonvenční pohledy na problémy, jež se mají řešit. S jistou nadsázkou lze říci, že instituce dočasných manažerů je vlastně aplikace zásady outsourcingu ve sféře vrcholného řízení firem.

Motivace manažerů

Práce dočasných manažerů je vysoce náročná, ale tento aspekt je samozřejmě zohledněn v dohodnuté odměně, kterou tito odborníci za svou činnost dostávají. V odměně bývá zakalkulován i určitý rizikový příplatek, protože i když jde o pracovní smlouvu uzavřenou na určitou dobu, přece jenom se i v ní počítá s eventualitou, že činnost dotyčného dočasného

manažera může být ukončena dříve, než vyprší zmíněná dohoda.

Podle údajů zmíněné agentury činí denní honorář dočasného manažera 1 až 1,5 tisíce marek. Dobře zavedený dočasný manažer dostane za rok odměnu asi 300 tisíc DEM. Protože úhrnná částka, která je v Německu za rok vyplacena lidem vykonávajícím funkce dočasných manažerů, bývá uváděna ve výši 120 miliónů DEM, vyvozuje z toho Heuse, že t. č. v Německu působí kolem 400 dočasných manažerů ve vrcholných řídících strukturách středních a velkých podniků v

průmyslu a finančnictví.

Vyskytuje se poměrně hodně případů, kdy úspěšní manažeři, kteří jsou ve stálém pracovním poměru u prosperujících firem, se cítí příliš sešněrováni pracovní rutinou, která v nich panuje, dají výpověď a nastoupí jako dočasní manažeři v jiných firmách. A to z toho důvodu, že tam mají více svobody a prostoru pro realizaci svých vlastních nápadů. Dočasní manažeři, jak zjistila agentura Heuse, si vysoce cení "prožitkové" stránky řešení problémů, rozhodně mnohem více, než tomu bylo předtí

m ve firmách, kde byli zaměstnáni natrvalo. Dočasný manažer rovněž vysoce hodnotí to, že zaujímá vysokou pozici v podniku, aniž by přitom spadal do jeho hierarchické struktury. Nemusí tedy brát přílišné ohledy na různé zájmové skupiny či "kliky" v tomto podniku, což je postoj, jaký si stálý zaměstnanec může těžko dovolit.

Obecný trend

Okruh vhodných lidí v SRN, z něhož agentura Heuse a jiné agentury pro personální poradenství a výběr vyhledávají dočasné manažery, se odhaduje na 5 až 7 tisíc osob. Tento "trh osob vhodných pro výkon dočasného managementu" činí dnes jenom necelých 5 % celkového trhu v oboru personálního poradenství a výběru v Německu.

Avšak podle názoru Heuseho se tento podíl změní, protože potřeba dočasných manažerů už nějaký čas rok od roku roste a nadále se má zvyšovat tempem až 30 % ročně. A nejde samozřejmě pouze o Německo; je to obecný trend v managementu ve všech zemích s vyspělou ekonomikou.

Zdroj: HN z 15. 5. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU