Značně kritičtí jsou ekonomičtí odborníci ke státnímu podniku České dráhy (ČD). Ze všech hodnocených firem dostaly železnice zatím úplně nejméně bodů. Nadprůměrný počet jim odborníci "nadělili" jen za postavení na trhu. V současné podobě nemohou ČD přežít, aniž by se neustále nezvyšovaly jejich nároky na státní rozpočet. Na tom se většina ekonomů shoduje. Podnik rok co rok generuje miliardové ztráty a kvůli vysoké přezaměstnanosti má stále nízkou produkt
ivitu práce. "Mzdové náklady přitom rostou tempem několikrát převyšujícím inflaci.U nákladní dopravy dosahují ceny dvojnásobku proti cenám, které nabízejí automobiloví přepravci, což znamená odliv klientů," říká Pavel Brejcha ze společnosti Sati. Co ekonomové Českým drahám nejvíce vytýkají? Výsledky hospodaření. "Přestože jsou napojeny na státní rozpočet, žijí si svým vlastním životem. Nikým nekontrolovány stačily v devadesátých letech vyrobit kumulovanou ztrátu 34 miliard korun," upozorňuje Pavel Brejcha.
Nejvyšší kontrolní úřad při své poslední kontrole zjistil, že machinacemi s účetnictvím připravily ČD stát o miliardu korun, když si uměle zvýšily ztrátu z osobní přepravy.Loňská ztráta dosáhla podle oficiálních tvrzení ČD 3,9 miliardy. České dráhy o skutečném stavu uvnitř podniku jen velmi málo informují. "Otevřenost není příliš velká a dostupnost jakýchkoliv finančních výkazů je značně obtížná," říká Petr Dědeček z Erste Bank. Odborníci se shodují, že moc odborů na železnici je přímo odstrašující. "Všec
hny snahy o změnu narážejí na jejich odpor," říká Monika Matevová z firmy Cyrrus. Podle Michala Perky z Böhm & partner tlak odborů neumožňuje vedení podniku tvůrčí práci. "Management je navíc pod silným politickým tlakem," dodává analytik. Určité oživení by drahám mohla přinést zvyšující se přetíženost tuzemské silniční sítě. Ale skutečnou záchranou může být jen hluboký ozdravný proces, který nastaví jejich efektivní fungování. "Dráhy jím musí projít, i když to bude velmi drahé," uzavírá Dědeček.Zdroj: LN z 22. 05. 2000