VW končí s akvizicemi

23.05.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Koupí zbytku Škody Auto se pro Volkswagen završuje období velkých akvizic

Koupí zbytku Škody Auto se pro Volkswagen završuje období velkých akvizic. Jeho šéf Ferdinand Piech se totiž rozhodl, že napříště již bude gigantický koncern růst vlastní silou a investicemi do dosavadních provozů, aniž by si vypomáhal odkupy menších rivalů. Jedinou výjimkou bude zřejmě třetí značka nákladních vozů, kterou Piech ještě chce do své stáje zařadit.

Expanze firmy začala již v roce 1966, kdy VW koupil od Daimler-Benzu automobilku Auto Union (Audi). Z problémové dcery se pod novým vedením stal úspěšný producent luxusních vozů, který pomohl posunout VW do prestižnějších spotřebitelských vrstev. V roce 1986 se pak automobilka poprvé odvážila vstoupit na jinou než německou půdu, když koupila 75procentní podíl ve španělském Seatu. Zbylých 25 procent si pořídila v roce 1990. O rok později pak se stejnou opatrností

zahájila vstup do Škody Auto. Touha Volkswagenu etablovat se ještě výrazněji v segmentu nejluxusnějších vozů se naplno projevila v roce 1998, kdy se společnost rozrostla o legendární značky Rolls-Royce, Bugatti a Lamborghini.

Piech dokázal dosud všechny akvizice mistrovsky integrovat do struktur mateřského koncernu. Poněkud paradoxně ale nyní analytici prohlašují, že v tom možná byl až příliš úspěšný. Jeho koncepce využívání jednotných podvozků, motorů i dalších dílů ve vozech různých značek sice dokázala dokonale snížit náklady, ale na druhé straně vede k jakémusi kanibalismu uvnitř firmy. Pragmatičtí zákazn

íci totiž brzy postřehli, že ve Škodě či Seatu dostanou tutéž techniku jako ve Volkswagenu či Audi, ale za mnohem nižší cenu. Odbyt dražších značek tedy poněkud vázne, což se projevuje na stagnaci zisku. I proto už akcie VW letos ztratily 20,6 procenta.

Zdroj: HN z 23. 05. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU