Značné přesuny ve struktuře leasingu zaznamenala za první čtvrtletí Asociace leasingových společností (ALS). Největší zájem je přitom o leasing automobilů. Podle reakcí ze stran leasingových společností jde o výsledek extrémní marketingové podpory prodeje, která zahrnuje např. nulové navýšení splátek, několik let pojištění zdarma či různá zvýhodnění při uzavírání povinného pojištění.
Oproti autům však výrazně poklesl podíl leasingu strojů a zařízení. "Společnosti si podstatně více prověřují bonitu klientů," uvedl marketingový ředitel OB Leasing Josef Bratršovský. Podle výkonného ředitele CAC Leasing Milana Gerži v sobě pokles zahrnuje několik dalších faktorů: "Řada firem se nachází ve finančních potížích.
Zahraniční investoři, kteří v současné době nejvíce nakupují technologie, mají své financování a nevyužívají ke splácení leasing." Jak dodávají oslovené společnosti, ve zbytku roku bude velmi záležet jak na vývoji ekonomiky, tak i na situaci v jednotlivých firmách.Značný boom naopak zaznamenává nemovitostí. "V roce 1998 tuto finanční službu nabízelo pouhých šest společností, nyní se jejich počet zvýšil na 25," uvedl Gerža. V prvním čtvrtletí byly do leasingového užívání předány budovy za dvě miliardy korun. Pokud by toto tempo pokračovalo, došlo by letos k nárůstu objemu leasingu budov o 40 procent, uvádí materiál ALS. Dalšímu rozvoji by také napomohlo předpokládané odstranění současného dvojího zdanění. Nyní se platí prodejní daň jak při uzavření
leasingové smlouvy, tak i při konečném převodu po jejím skončení. Podle plánované legislativní úpravy by měla zůstat pouze jediná daň při uzavření smlouvy.Zdroj: HN z 09. 06. 2000