Úvěrování pendolin stále nejasné

14.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Problém dodávky rychlovlaků, tzv

Problém dodávky rychlovlaků, tzv. pendolin, pro České dráhy (ČD) a jejich budoucí financování se stále nepodařilo uzavřít. Přestože koncem května měla být již několikrát prodlužovaná jednání s věřitelskými bankami definitivně ukončena, požádalo vedení ČD konsorcium na čele s ČSOB o jejich další blíže nespecifikovaný odklad. Tento krok zdůvodnilo tím, že doposud není znám postoj české vlády ke kontraktu. Podle mluvčího p

odniku Petra Šťáhlavského nepožadují banky po vládě za každou cenu garance za úvěr 4,3 miliardy korun. "Stačí jim podpora projektu ze strany kabinetu. Tím ovšem může být i státní záruka," řekl včera HN Šťáhlavský.

Termín projednávání celé záležitosti ve vládě není doposud znám, návrh na podporu projektu se v současné době projednává v meziresortním připomínkovém řízení. Vysokorychlostní vlaky řady 680 mají umožnit ČD na železničních koridorech v ČR provoz rychlostí až 160 kilometrů. Za dodávku rychlovlaků, které měly začít jezdit již v minulém roce, podnik doposud zaplatil zálohu ve výši 709 miliónů korun. Podle nejnovějších odhadů vyjedou ale až v roce 2003.

Na možné problémy s krytím celého kontraktu v době jeho uzavírání v letech 1994 až 1995 upozorňovalo tehdejší vedení Českých drah. "Varování se tehdy bohužel nevěnovalo moc pozornosti. Nikdo totiž nepředpokládal, že dojde k obratu ve vývoji české ekonomiky, že se výrazně zhorší výkon hospodářství a že v důsledku toho poklesnou i přepravní výkony na že

leznici. Tudíž i hospodářské výsledky dráhy a její schopnost úvěry splácet," řekl HN bývalý generální ředitel ČD a dopravní odborník Emanuel Šíp. Prohlásil, že by vládní kabinet měl dát okamžitě najevo, zdali kontrakt podporuje. "V případě zamítavého stanoviska by jej měl naopak okamžitě zastavit s tím, že podmínky, za kterých byl kontrakt dojednán, už pominuly. Současný stav nerozhodování je bohužel to nejhorší, co mohlo dráhy potkat. Protahování kontraktu má mimo jiné vliv i na splácení úroků a tím se celá situace pro železnici ještě zhoršuje," dodal Šíp.

Vypovězení kontraktu na dodávku rychlovlaků odmítá vedení ČD. "Odstoupení od smlouvy a hledání jiných řešení by bylo finančně a časové náročnější než projekt pod vedením společnosti Fiat Ferroviaria, která na začátku tohoto roku za konsorcium výrobu pendolin převzala, dokončit," sdělil HN mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Konstatoval, že tento typ vlaků s aktivními naklápěcími skříněmi na českých tratích nelze plně nahradit jinými typy určenými také pro vysoké rychlosti. "Vlaky s naklápěcí technikou jsou určeny pro tratě s velkým množstvím oblouků o malých poloměrech. Pendolino může projíždět oblouky až o 30 procent vyšší rychlostí než klasické vlaky a tím dosahuje o 15 až 20 procent kratší jízdní dobu," uvedl Šťáhlavský. S vlaky řady 680 se počítá hlavně pro trať Berlín - Praha - Vídeň, která je ve značné části vedena po tratích v údolích řek s množstvím zatáček. Podle odhadu vede oblouky až jedna třetina ze 780 kilometrů této trati.

ČD trvají na dokončení kontraktu přese všechny problémy i z ekonomické nutnosti. "V případě, že naše dráha nenasadí svůj vysokorychlostní vlak, mohl by být v horizontu několika málo let nasazen vysokorychlostní vlak jiné železniční společnosti. Za provoz zahraničního vlaku na našich

tratích bychom museli platit ohromné částky, zatímco při nasazení našich budeme vydělávat na jejich provozu po zahraničních tratích," řekl Šťáhlavský.

Na základě nejnovějších informací hovoří pro dokončení kontraktu i to, že značnou měrou by se měl na dodávce vlaku podílet také český průmysl, především Vagonka Studénka. V důsledku posledních smluvních úprav by měla dráha získat sedm rychlovlaků za cenu 4,37 miliardy korun do roku 2003. Účinnost smluv je ale vázána na dohodu ČD s bankami o financování proj

ektu. Domácí cestující se mohou v brzké době aspoň svézt vagóny určenými pro rychlost až do 200 km/hod. V těchto dnech totiž ČD zařazují do zkušebního provozu s cestujícími prvních 18 vozů 2. třídy pro mezinárodní provoz. Budou zařazeny do vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní a Prahou a Hamburkem.

Zdroj: HN z 14. 06. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU