E-business je v současnosti jedno z nejskloňovanějších slov v materiálech firem z oblasti informačních technologií. Zvláštnosti podmínek v České republice ale způsobují, že tu mnohdy jde jen o bezobsaž
ný módní termín. Výhody obchodování po internetu jsou víc než zřejmé: odpadá celá řady zbytečných pohybů zboží, obchodních mezičlánků a dalších nákladů. Výrobce by teoreticky mohl být v přímém kontaktu se zákazníky a vyrábět přímo podle jejich požadavků. Značnou část pohybů zboží po dopravních trasách má nahradit výměna informací po komunikačních linkách, což povede ke značným úsporám i k šetření životního prostředí. Bill Gates to kdysi označil jako kapitalismus bez tření. To ale vyžaduje existenci odpovídajících podmínek. Bohužel, v ČR většina z nich chybí.Obchodovat není s kým
Základní podmínkou pro uplatnění elektronického obchodu je rozšíření internetu. Ten se u nás uplatňuje především mezi velkými společnostmi, zatímco malé firmy a domácnosti jej často nemají. Podle nedávného výzkumu společností Deloitte & Touche a Markent se u nás doma připojuje pouze 15 procent z celkového počtu uživatelů internetu, zatímco v USA je to bezmála 70 procent. Patnáctiprocentní podíl uživatelů internetu je ovše
m jen nepatrnou částí celkové populace České republiky, přičemž většinou se jedná o lidi, kteří mají internet i v práci. Nákupní potenciál českého internetu je tedy prakticky zanedbatelný.Příčinou je zejména drahé připojení způsobené monopolem Českého Telecomu. Vzhledem k tomu, že tento monopol byl nedávno fakticky prodloužen, nelze očekávat, že by se internetové nákupy v dohledné době staly běžným zvykem domácností. Faktická nedostupnost internetu pro průměrného občana způsobuje nezájem o on-line služby,
které jsou ve vyspělých zemích běžné. Spíše se zde přes internet řeší dodávky mezi obchodními mezičlánky a mezi velkými firmami. Změna životního stylu, kapitalismus bez tření, úspory času a energie se však v životě běžného občana nekonají.Anonym na druhém konci drátu
Dalším problémem tuzemského e-businessu je zdejší podnikatelská morálka. Zatímco v zahraničí jsou nákupy na dobírku poměrně běžné, u nás si rychle získaly velmi špatnou pověst díky neserióznosti firem, které se těmito službami zabývají. V elektronickém obchodu vidí většina lidí jen jakousi další variantu zásilkových obchodů - a podle toho k nim přistupuje. S podnikatelskou morálkou souvisí i způsob plateb. Některé banky sice již on-line platby umožňují, internetový obchod však od zákazníka v
yžaduje vydat přístupová čísla k jeho účtům do rukou prakticky neznámých a obtížně identifikovatelných subjektů. Do toho se řada uživatelů z pochopitelných důvodů příliš nehrne. Internetové obchody proto u nás zatím často probíhají na dobírku.Zákazník tak
místo fronty v obchodě nakonec stojí frontu na poště. Jinou obtíží je vydání platebního dokladu, například pro daňové účely. Zatímco u obchodu "z ruky do ruky" může jeho vydání okamžitě vyžádat, zkontrolovat a případně reklamovat, u internetového obchodu může jen doufat, že druhá strana mu platební doklad dříve nebo později skutečně zašle. U problémů tohoto typu se pomalu začíná blýskat na lepší časy. Podnikatelská morálka se sice mění k lepšímu jen pomalu, byl však schválen zákon o elektronickém podpisu, díky kterému se zvýší bezpečnost internetových transakcí a subjekty podnikající v oblasti e-businessu ztratí svoji anonymitu.Dožít se webového věku
Třetí skupina problémů elektronického obchodu souvisí s psychologií zákazníka. Mnoho lidí rádo nakupuje nejen očima, ale i rukama - a moderní způsoby prodeje v obchodních domech a hypermarketech jim v tomto ohledu vycházejí maximálně vstříc. Nákup přes internet je v tomto ohledu krok opačným směrem, který zejména u starších lidí nemá příliš kladný ohlas. Nasvědčuje tomu i struktura zdejších obchodů přes internet. Velkou část z nich představují počítačové produkty, elektronika, hudební nahrávky, tedy zboží korespondující se zájmy mladé generace (které se navíc elektronicky prodává mnohem snáz než třeba domy nebo auta). Tato generace také častěji žije stylem podobným životu ve vyspělých zemích, kdy převažuje výhoda úspory času při internetovém nákupu nad výhodou bezprostředního "ohledání" kupovaného zboží.
Mnohé firmy podnikající u nás na internetu jsou si význam
u popularizace a překonávání psychologických bariér dobře vědomy. Jednou z největších akcí tohoto druhu byl projekt eCity, kde bylo možné si vyzkoušet elektronické nákupy zboží a služeb ve virtuálním internetovém městě formou hry. Zájem předčil všechna očekávání. Podtext propagace elektronického obchodu lze bezpečně vycítit i za současným zdánlivě nekonformním měsíčním pobytem kontroverzního publicisty J. X. Doležala pod dohledem webové kamery. Akcí zaměřených na propagaci e-businessu v cílové skupině mladých lidí bude nepochybně přibývat - mimo jiné i proto, že právě tato skupina má šanci dožít se ještě v produktivním věku časů, kdy tuzemský internet bude srovnatelný s internetem ve vyspělých státech."Kapitalismus bez tření" vyžaduje existenci odpovídajících podmínek. V ČR většina z nich zatím chybí.
Zdroj: LN z 23. 06. 2000