Firmy se e-businessu stále ještě bojí

26.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Osmkrát větší by měl být do dvou let obrat malých a středních firem v Evropě z elektronického obchodování

Osmkrát větší by měl být do dvou let obrat malých a středních firem v Evropě z elek

tronického obchodování. Elektronické obchodováni (e-business) by se mělo podle odborníků stát tahounem světové ekonomiky v jedenadvacátém století. Stále však existuje dost podniků, které význam elektronického obchodování podceňuji, a mohl by jim proto ujet vlak. Platí to jak pro západní Evropu, tak pro Česko, které má proti zbytku vyspělého světa v této oblasti zpoždění.

Podle studie, kterou zveřejnila počítačová společnost Microsoft společně s agenturou pro výzkum trhu Datamonitor, by jen do roku 2003 měl obrat malých a středních podniků v Evropě z elektronického obchodování vzrůst o osm set procent. Z loňských 409 milionů eur by se měl zvýšit až na 3,2 miliardy eur.

Například jen v Německu se proto každý den nechává připojit on-line na internet šest stovek podniků. Jenže provádět přímé elektronické platby může v západní Evropě stále pouze malé množství firem. V Británii, Německu, Francii, Itálii, Švédsku a Nizozemsku je on-line

připojeno asi dva miliony společností, pouze pět tisíc z nich ale má technické vybavení na to, uskutečňovat on-line elektronické platby.

Problémy má celá Evropa

Nedoceňování e-businessu potvrzuje i výzkum poradenských společnosti National Smáli Business United a Arthur Andersen. Podle něj využívá internet v západní Evropě asi 85 procent menších podniků. Zároveň si ale 42 procent z nich myslí, že e-business nemá a nebude mít na jejich obchodní aktivity žádný dopad. Více než polovina dotázaných společností

proto uvedla, že e-business neprovádí a nechystá se k tomu ani napřesrok. Odborníci ale varují, že tento postoj není prozíravý. Kdo v tomto sektoru zaspí, mohl by brzy splakat nad výdělkem.

V České republice je v porovnání se západní Evropou situace ještě smutnější. Podle analytické zprávy společnosti Patria Finance není problémem ani tak objem investic do nových technologií, jako spíše jejich využití.
Češi stále vidí internet jako hračku, maximálně jako nástroj pro komunikaci a získávání informací. On-l

ine obchodování je však podle Patria Finance v Česku velmi málo rozvinuté a zajímá necelou pětinu uživatelů. Vůbec nejméně pak Internet využívá obchodní sféra.

Čeští manažeři až na výjimky většinou lpi na tradičních způsobech řízení firmy. E-maily a archivace dokumentů v elektronické podobě zatím svádějí mamy boj s klasickým "papírováním". Rozvoji elektronického obchodování v ČR doposud brání i nízký počet uživatelů Internetu. Hlavní překážkou jsou zatím příliš vysoké ceny hovorů přes pevné linky (kvůli přetrvávajícímu monopolu Českého Telecomu), které jsou nejčastější formou připojeni. Lidé v ČR navíc málo využívají platební karty, které jsou při elektronických platbách takřka nutností.

Zdroj: LN z 26. 06. 2000



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU