Výměna informací z trestních rejstříků mezi státy Evropské unie v současné době probíhá pouze v papírové podobě a v zhruba půlročním intervalu. Pokud se tedy nyní občané EU dopustí nějakého provinění v jedné členské zemi, mohou vzhledem k neznalosti jejich historie ze strany úřadů jiných členských zemí ve své trestné činnosti bez problémů pokračovat v ostatních státech EU.
S cílem zamezit zločincům zneužívat možnosti volně cestovat po Evropské unii a provádět trestnou činnost vytvořily Francie, Německo, Španělsko a Belgie společný pilotní projekt, který umožní přímou komunikaci zapojených států při výměně dat z národních trestních rejstříků. Tento projekt byl také diskutován v dubnu 2004 na Radě Evropské unie pro spravedlnost a vnitřní věci, kde byl jednomyslně zvolen jako základ budoucího nového systému zdokonalené výměny informací z trestních rejstříků na úrovni celé EU mezi 25 členskými státy.
Podle plánu proběhla v měsíci březnu 2006 první zkušební fáze projektu mezi Německem a Francií, kdy byla testována kvalita. Plný provoz mezi Francií, Německem, Belgií a Španělskem byl spuštěn dne 31.3.2006. Po rozjezdu projektu bude do konce tohoto roku dalším partnerským státem Česká republika, která jako privilegovaný pozorovatel nyní získala status tzv. plnoprávného dosud nepřipojeného člena. Jako pozorovatel se do projektu v současné době zapojuje také Lucembursko.
Graf: Vývoj kriminality v České republice [počet trestných činů]

Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR
Pokud se pilotní projekt propojení národních trestních rejstříků osvědčí, na základě domluvy ministrů spravedlnosti Evropské unie bude zaveden i v ostatních členských zemích EU. V rámci výměny národních trestních rejstříků, které probíhá elektronicky, by měly být vyměňovány také informace o stíhaných osobách. Zatím nevyřešená však zůstává otázka, zda bude možné žádat informace pouze u osob s občanstvím dané země nebo i u zahraničních občanů.
Zdroj: Ministerstvo spravedlnosti ČR



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
