... a perspektivou evropské integrace. Procesy intensifikace konkurence finančního prostředí, růst bankovních aktiv v závěsu s růstem HDP se plně rozvinuly po krizi v roce 1999.
Restrukturace bankovnictví, zahájená v roce 2000, předcházela významná bankovní krize, kdy došlo k uzavření největší banky na trhu, BANCOREXU, což Rumuny stálo nejméně miliardu eur a následné, většinou úspěšné privatizace dalších bank. Otevření trh západním bankovním skupinám, následovaly masivní kapitálové infuse a opatrnické přešlapování mezinárodních vystřídaly organizované nájezdy západních bankéřů.
Úvěry poskytované bankami měly oscilující trajektorii, rostouce o 87 procent v 1997, o rok později padaje o 3 % a pokračuje v pádu o 11 % v roce 2000. Do konce roku 2001 se fluktuace zpomalily a expanze úvěru rostla mírou 50 % ročně, jak se ukazuje v bankovních reportech z minulých let.
Jedním z nejdůležitějších indikátorů rozvoje bankovního systému je zvětšení proporce půjček poskytovaných fyzickým osobám a to od 5,7 % in 2000, až po 35,2 % in 2005, v době kdy váha objemu podnikových půjček na celkovém úvěrování spadla ze 76,8 % na 53,6 %. Pád významu financování státních firem nejlépe reflektuje statistika poukazující na fakt, že úvěry poskytnuté společnostem ve státním majetku se ze 14,5 % v roce 2000 snížily na 5 % v roce 2005.
Míra konkurence v Rumunsku nesmírně vzrostla a vedla ke snížení průměrné úrokové miry z 15 %, v roce 1998, na 7,3 % v roce 2004. Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny bankovních zisků pocházejí z úroku, je nasnadě, že relativní výnosy významně klesly. Od bulharského bankovního systému, který procházel podobným vývojem se Rumunské bankovnictví liší především úvěry poskytovanými v zahraničních měnách, a to jak podnikům, tak fyzickým osobám. Vklady v lei jsou dostatečné na pokrytí poskytnutých úvěrů v národní měně.
Situace v cizích měnách je však jiná a ohrožená nedostatkem zahraničních měn. Růst valutových úvěrů byl umožněn díky infuzím valutového kapitálů a krátkodobým půjčkám, poskytovaným ze zahraničí. Pokud by však apetit zahraničních investorů investovat do Rumunská ve vlastních měnách klesnul, mohl by Rumunský bankovní system zaznamenat vážná rizika díky nedostatku cizí měny. I tak je však Rumunské bankovnictví solidně připraveno využít růstu regionu a dobře na něm vydělat: infrastruktura byla modernizována a na místě.
Růst vkladů na účtech mas zaznamená v následujících letech větší růst nežli na firemních účtech. Podle odhadů, mezi lety 2005 a 2008 by růst vkladů fyzických osob měl dosáhnout až 18 % nárůstu, zatímco aktiva by měla stoupat o 15 % ročně. Mezi lety 2000-2005 růst vkladů dosahoval téměř dvojnásobku, 33 %. Faktem je, že investiční fondy, které ve střední Evropě již vydobyly své místo na slunci přízně široké populace, drží v Rumunsku stále ještě skromné pozice. Koncem června se suma prostředků obhospodařovávaných investičními fondy v Rumunsku dosáhla téměř 140 milionů eur, zatímco hodnota vkladů dosáhla 20 miliard eur tedy vice 150 násobek. Jestliže před pěti slety se investiční fondy staraly o 0,5 % HDP středoevropských zemí, v roce 2005 to již bylo 8 %. Podobný vývoj lze očekávat i v Rumunsku.
V roce 2005 dosáhla aktiva v Rumunsku působících bank 35 miliard eur, tedy 45 % Rumunského HDP a poskočila tak ze 37 % HDP v předminulém roce. I tak je Rumunsko bohužel pozadu. Podle poslední studie banky UniCredit dosahují aktiva 17 středo- a východoevropských států až 66 % sumy analyzovaných zemí a Rumunsko má v tomto ohledu ještě co dohánět.
Rumunsko je však velmi zajímavou zemí z pohledu ziskovosti. Do roku 2008 je očekáván 11 % růst bankovních zisků. Otázka kolik z těchto zvyšujících se zisků uvidí vkladatelé a kolik zůstanou v sejfech majitelů bank.
 
Autor pracuje pro korporátní divizi BRD Société Générale v Bukurešti.



				
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					