Sdružení obrany spotřebitelů České republiky a program GARDE Ekologického právního servisu dlouhodobě kritizují praktiky úvěrových společností, které své klienty sankcionují za předčasné splacení jejich závazků. Nelíbí se jim zejména nepřiměřená výše a neodůvodněnost těchto sankcí.
Předčasné splacení se prodraží
V posledních měsících Sdružení obrany spotřebitelů zaznamenala zvýšený počet negativních reakcí na postup jedné z úvěrových společností, konkrétně na společnost Santander Consumer Finance (dříve CCB Finance), která se zabývá poskytováním finančních služeb, zejména hotovostními půjčkami, leasingem a spotřebitelskými úvěry. Spotřebitelé si stěžovali zejména na výši poplatků, které byli nuceni zaplatit této společnosti za to, aby mohli využít svého zákonného práva k předčasnému ukončení úvěrové smlouvy.
Na základě těchto skutečností a po právní analýze obchodních podmínek vztahujících se k poskytování spotřebitelského úvěru SOS společně s GARDE-EPS oslovily společnost Santander Consumer Finance s výzvou ke zdržení takového jednání. Z tiskové zprávy SOS:
V přepočtu 90,5 % roční nárůst nákladů na úvěr (úrok) požadovala společnost Santander při doplacení v pátém ze 48 měsíců. Santander by tak vyinkasoval za 5 měsíců 2/3 plánovaného zisku ze zisku inkasovaného za plných 48 měsíců trvání půjčky. Při doplacení úvěru v 18. měsíci ze 48 si společnost Santander účtovala v přepočtu 35 % úrok, což jí přineslo 91 % zisku, který by získala z plných 48 měsíců splácení úvěru. Úvěr byl původně úročen 16,5 % s RPSN 27,25 %.Podle jejich názoru jsou praxe úvěrové společnosti a obchodní podmínky vztahující se k poskytování spotřebitelských úvěrů protiprávní.
Nepřiměřeně vysoké sankce
Zákonná úprava předpokládá v případech předčasného splacení úvěru snížení plateb takovým způsobem, aby žádnému z účastníků smlouvy nevznikl nepřiměřený prospěch. Společnost Santander v konkrétním případě, který slouží jako základ žaloby, však požadovala platby, které vedly až k 90 % ročnímu nárůstu nákladů na úvěr (RPSN).
„Tak vysoké faktické navýšení nákladů na úvěr rozhodně nelze považovat za přiměřené a evidentně slouží jako náhrada ušlého zisku. Taková praxe ze strany poskytovatele úvěru je ovšem dle našeho názoru protiprávní,“ komentuje Martin Reisinger, právník SOS.
Když to nejde po dobrém …
Vzhledem k tomu, že komunikace mezi splátkovou společností a žalobci nevyústila ke změně obchodních podmínek, podává SOS společně s GARDE-EPS žalobu. „Stěžejními body žaloby je napadení podmínek předčasného splacení spotřebitelského úvěru, zejména výše požadovaných plateb, klamavé uvádění podstatných náležitostí smlouvy a nesprávné nakládání s osobními údaji spotřebitelů“ dodává právník Filip Gregor z programu GARDE-EPS.



				
								
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					